پنج نمودار از وضعیت اقتصادی ایران پس از فشار حداکثری ترامپ

شبکه خبری «بلومبرگ» در تحلیل تاثیرات سیاست های تحریمی «دونالد ترامپ» بر اقتصاد ایران به ارزیابی روند چند ساله مولفه های تولیدناخالص داخلی، ارزش ریال، سقوط بورس، تجارت خارجی و فروش نفت خام ایران پرداخت.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: پس از خروج «دونالد ترامپ» از توافق هسته‌ای با ایران و اعمال تحریم‌های شدید علیه این کشور، تهران به شدیدترین بحران اقتصادی دچار شد که از دهه ۱۹۸۰ به این طرف بی‌سابقه بود.

«جو بایدن» رئیس جمهوری جدید ایالات‌متحده اما چندی پس از مراسم تحلیف برخی از بحث برانگیزترین سیاست‌های ترامپ را در مورد مهاجرت، آب و هوا و بهداشت تغییر داده‌است. وی همچنین قول همکاری مجدد با جمهوری ‌اسلامی را داد. او در این راستا برخی از افراد مهم را که در توافق با ایران در سال ۲۰۱۵ نیز نقش موثری داشتند، برای پست‌های برتر سیاسی انتخاب کرده‌است.

طبق این تحلیل، حتی اگر سرانجام دوباره تحریم‌ها کاهش یابد، این بار راه احیای اقتصاد ایران می‌تواند سخت‌تر باشد.

در زیر پنج نمودار آورده شده که نشان می‌دهد اقتصاد ایران در طول سال‌های ریاست جمهوری ترامپ چگونه تغییر کرده‌ است:

تولید ناخالص داخلی ایران در دوره ترامپ

اقتصادایران پس از سال ۲۰۱۷ به طور قابل توجهی منقبض شده است.

اقتصاد ایران طی دوره ترامپ به شدت منقبض شد. دولت این کشور به دلیل تحریم‌های جدید نتوانست بیشتر نفت خود را صادر کند، بنابراین به صادرات محصولات دیگر روی آورد و فشار زیادی را برای توسعه تولید داخلی و گسترش تجارت با همسایگان تحمل کرد. این امر کمک کرد تا برخی از تاثیرات تحریم‌ها جبران شود.

سقوط ریال

ریال ایران در دوره ریاست جمهوری ترامپ ۸۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

بزرگترین خسارت کارزار «فشار حداکثری» ترامپ برای ریال ایران بود که حدود ۸۰ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد، تورم را افزایش، قدرت خرید را تخریب کرد و میلیون‌ها خانواده را به سمت فقر سوق داد.

تلاش برای تثبیت ارز از طریق کنترل نرخ و پیگرد قانونی صرافان نتیجه معکوس داد و با رونق بازار سیاه، ریال را بیشتر تضعیف کرد.

رالی بورس

پس از کاهش قدرت ریال، سرمایه‌گذاران گرسنه به دنبال راهکارهای آسان و سوددهی بالا بودند بنابراین وارد بازار بورس شدند و شاخص سهام ایران افزایش یافت.

به دنبال کاهش ارزش ریال، بازار سهام شاهد رشد بی‌سابقه‌ای بود. شاخص اصلی در بورس اوراق بهادار تهران از ژانویه ۲۰۱۹ بیش از ۶۰۰ درصد افزایش یافت زیرا ورود انبوهی از سرمایه‌گذاران جدید برای محافظت ارزش دارایی‌های خود در برابر تورم وارد بازار مالی شدند.

این بازار از زمان انتخاب بایدن در حال انتظار است که با کاهش تحریم‌ها و تقویت مجدد ریال، ارزش خود را از دست بدهد.

رکود تجارت با اتحادیه اروپا

تجارت ایران با اروپا از سال ۲۰۱۷ به میزان ۸۵ درصد کاهش یافته‌است.

اتحادیه اروپا بزرگترین شریک تجاری ایران قبل از اعمال تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور در سال ۲۰۱۲ بود. از آن زمان به بعد، چین به مهمترین مقصد صادرات انرژی و بزرگترین منبع واردات ایران تبدیل شده‌است. از زمان اعمال تحریم‌های ترامپ در سال ۲۰۱۸، این کشور تنها مشتری نفت خام ایران بوده‌است.

سقوط صادرات نفت

ترامپ تلاش کرد تا فروش نفت خام ایران را به صفر برساند.

دولت ترامپ در ماه مه ۲۰۱۹ معافیت‌های تحریمی که ایران را قادر به ادامه فروش نفت به تعداد مشخصی از کشورها کرده‌بود به حالت تعلیق درآورد. طبق اطلاعات جمع آوری شده توسط بلومبرگ، صادرات نفت خام ایران در زمان ورود ترامپ به کاخ سفید یعنی ۲۰۱۷ حدود ۲.۶ میلیون بشکه در روز بود که این میزان پس از اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور به ۲۹۰ هزار بشکه در روز هم کاهش یافت.

ایران خواستار لغو تحریم‌های صنایع نفت و بانکداری در اسرع وقت توسط ایالات‌متحده و در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای افزایش تولید است.

پایان/

۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۱
کد خبر: 8600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =