زیان هنگفت به مردم با آزادسازی غیرمستقیم سهام عدالت/پاسخ عجیب مسئولان به بی‌تدبیری در سهام عدالت استانی!

درحالی که انتظار میرفت بعد از انتخاب اعضای قانونی هیئت مدیره سهام عدالت، آزادسازی و عرضه این سهام انجام شود حدود یک ماه دیگر انتخابات سراسری برای تعیین تکلیف وضعیت مدیریتی پرتفوی 400 هزار میلیارد تومان سهام عدالت استانی انجام خواهد شد.

به گزارش تحریریه، روز 20 اسفند ماه به صورت سراسری انتخابات اعضای هییئت مدیره شرکتهای سهام عدالت استانی انجام خواهد شد. بر اساس اعلام معاونین وزارت اقتصاد(معاون توسعه مدیریت و رئیس سازمان خصوصی سازی) این انتخابات به صورت سراسری الکترونیکی و طی 6 روز از طریق سامانه سجام انجام خواهد شد.

نکته جالب توجه اینکه حدود 30 میلیون نفر روش غیر مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند که با توجه اینکه سهام عدالت میان 49 میلیون نفر توزیع شده است، حدود 60 مشمولان روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند. وزارت اقتصاد معتقد است برای رسمیت یافتن این انتخابات بهتر است بیش از 50 درصد سهامداران در رای گیری شرکت داشته باشند. بر این اساس از مشمولان خواسته شده  طی یک ماه اتی برای انتخاب اعضای هیئت مدیره شرکتهای سهام عدالت استانی در سجام ثبت نام انجام دهند. همچنین تا کنون بیش از 1000 نفر برای حضور در هیئت مدیره شرکتهای مذکور تقاضا ارائه کرده‌اند که بایستی صلاحیت آنها احراز شود.

همچنین بیش از 30 شرکت از پرتفوی سهام عدالت در بورس پذیرش شده اند و 13 شرکت نیز هنوز وارد بورس نشده اند. از سوی دیگر 27 شرکت سهام عدالت استانی در تابلو معاملاتی بورس قرار دارند و عمدتا معامله ای در آنها انجام نشده و با صفوف فروش پی در پی مواجه هستند. 3 شرکت سهام عدالت استانی نیز به زودی در تابلو معاملاتی بورس ثبت خواهند شد.

حالا سوالی که در اینجا وجود دارد این است که بهتر نبود به جای اینکه ابتدا شرکتها در بورس عرضه شوند و روزها بدون انجام کمترین معامله با صفوف فروش عجیب و غریب رو به رو شوند ابتدا اعضای هیئت مدیره اصلی انتخاب میشدند تا وضعیت این شرکتها سروسامان منظم تری به خود بگیرد.

همین موضوع در جلسه اخیری که در وزارت اقتصاد در خصوص تعیین وضعیت انتخابات شرکتهای مذکور برگزار شد، از مسئولان ارشد وزارت اقتصاد پرسش شد. برهمین اساس عسگری معاون وزیر اقتصاد گفت: در این خصوص کسب تجربه انجام شده است. بلاخره قرار است تجربه و درس بیاموزیم و تجربه قبلی برای توزیع شرکتها در شهرستانها تجربه خوبی نبود. بر همین اساس قرارشد در قالب شرکتهای استانی ساماندهی مجدد انجام شده و  شرکتها در بورس پذیرش شوند.

اعضای هیئت مدیره جدید انتخاب و بر اساس سازوکار جدید اعضای هیئت مدیره برگزیده خواهند شد. در روش قبلی خود مردم در انتخاب مدیران هیچ نقشی نداشتند، اما با رویکردی جدید مردم در انتخاب مدیران و مدیریت شرکتهای سهام عدالت استانی نقش آفرینی خواهند کرد. بنابراین چیز خارق العاده‌ای از دست نرفته است. به هر حال عرضه کردن شرکتها ربطی به انتخاب اعضای هیئت مدیره ندارد.

به گزارش تحریریه، در انتها باید به این نکته اذعان داشت که افرادی که روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده بودند طی ماههای اخیر به راحتی میتوانستند حداقل 60 درصد سهام خود را در قیمتهای مناسب به فروش برسانند. امکانی که با این صفوف فروش سهام عدالت استانی بعید است، برای 30 میلیون نفری که روش غیر مستقیم آزادسازی را انتخاب کرده‌اند، فراهم شده باشد.

پایان/

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 8609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • نا اشنا IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
      1 0
      ازاد سازی سهام عدالت زنجیری که دولت به دست وپای مردم بست گفتند ازاد بشه هرکی دلش خواست گفتند اجازه فروش سی وشصت درصدرا دارید فروختیم اما هنوز یک پاپاصی ندیدیم اخه نامدیریتی تا این حد فقط کار گذاری ها سود کردند