بازهم خبری از رانت زدایی بازار فولاد نیست

بر اساس اصلاحیه مهم در مورد طرح فولاد مجلس، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود.

به گزارش تحریریه، حجت الله فیروزی در مورد طرح توسعه پایدار زنجیره فولاد که اوایل هفته جاری در کمیسیون نهایی و در نوبت صحن قرار گرفته است، گفته است، در طرح پیش بینی شده که کمیته رصد و پایش بازار به ریاست وزیر صمت و با حضور نماینده دادستانی، عضو ناظر مجلس و نماینده بورس تشکیل شود. در این کمیته، محصولات فولادی هر تولیدکننده به دو دسته تقسیم می‌شود.

یک دسته محصولاتی که از همان اول سهمیه عرضه در بورس می‌گیرند و دسته دیگر محصولاتی که سهمیه صادرات می‌گیرند؛ یعنی هر کارخانه فولادی بخشی از محصولات خود را به بورس عرضه می‌کند و بخشی دیگر را هم صادر می‌کند که میزان هر کدام هم مشخص خواهد شد.

در طرح اولیه این گونه پیش بینی شده بود که تولیدکننده تمام محصول را به بورس عرضه کند و در صورت وجود مازاد، آن را صادر کند که این مساله ممکن بود بازار صادراتی را از بین ببرد ولی با اصلاح صورت گرفته در کمیسیون، تولیدکنندگان سهم‌شان در عرضه در بورس و برای صادرات مشخص خواهد شد.

همه این مواردی درحالی است که شرکتهای بزرگ فولادی از رانتهای مختلف مثل انرژی و آب استفاده میکنند و قیمت گذاری محصولات آنها برای اساس فوب صادراتی انجام میشود.

پایان/

۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
کد خبر: 8618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 3 =