آیا قالیباف ترمز همتی را می کشد؟

دوران عبدالناصر همتی را می توان یکی از بی ثبات ترین دوران ها در تاریخ بانک مرکزی ایران و حتی قابل مقایسه با دوران محسن نوربخش دانست.

به گزارش تحریریه، دوران ریاست عبدالناصر همتی بر بانک مرکزی را می توان یکی از بی ثبات ترین دوران ها در تاریخ بانک مرکزی ایران و حتی قابل مقایسه با دوران محسن نوربخش که وی هم از طیف کارگزاران بود، دانست.

عبدالناصر همتی که با بوق موتورسوران و تصاویر در احتزاز به ریاست بانک مرکزی رفت، با ثبات بیگانه بوده و نرخ ارز را به صورت آسانسوری بالا و پایین کرده و عنصر پیش بینی پذیری که لازمه اولیه هر اقتصادی است را از فعالان اقتصادی ایرانی گرفته است.

همزمان با اعلام وی درباره رکوردشکنی عرضه ارز به سامانه نیما در حد 250 میلیون دلار در یک روز، دلار بیش از 3 هزار تومان گران شده و مشخص می شود که در بانک مرکزی با منطق دیگری فراتر از منطق عرضه و تقاضا؛ قیمتگذاری دلار انجام می شود. برخی فعالان اقتصادی بانک مرکزی را متهم می کنند که هرگاه شبکه های اقتصادی همسو با دولت؛ ارز برای فروختن دارند عمدا قیمت دلار افزایش می دهد که فعلا محل بحث میز اقتصادی تحریریه نیست.

فارغ از عدد قیمت دلار، نوسانات آن بیشتر به فعالان اقتصادی آسیب زده و آنها را سردرگم کرده است. ضمن اینکه بخشنامه های رگباری و قابل تفسیر بانک مرکزی هم به اذعان فعالان اقتصادی، مانعی بزرگتر از تحریم های آمریکا بر سر راه ورود کالا به کشور شده است.

اختراع اصطلاح ساختگی و بی معنای "رسوب کالا در گمرکات" برای ایجاد خودتحریمی و کمبود در بازار کالا، سرانجام با ورود سنگین مجلس شورای اسلامی کاهش یافته است، اما هنوز واردکنندگان و صادرکننگان ایرانی از دست بانک مرکزی مستاصل و درمانده اند و بخشنامه های عجیب و بی انتهای بانک مرکزی آنها را دچار مشکل کرده است.

ظاهرا طی توافقی نانوشته؛ شاید هم نوشته؛ در هماهنگی سران قوا در دوران صادق لاریجانی، علی لاریجانی و حسن روحانی؛ فرماندهی امور اقتصادی کشور به عبدالناصر همتی سپرده شده و به همین دلیل وی هرگونه که بخواهد رفتار می کند و به کسی هم پاسخگو نیست.

به نظر می رسد که ضرورت دارد تا مجلس شورای اسلامی ضمن گرفتن چنین اختیار فراقانونی از همتی، طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی که سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش تولید به صراحت مطرح کرد را به سرعت فعال سازد تا معلوم شود در دوران عبدالناصر همتی در بانک مرکزی چه گذشته است.

ضمن اینکه ضرورت دارد تا قالیباف به سرعت به مساله ورود کرده و اختیار غیرقانونی داده شده به همتی در جلسه اسبق سران قوا را باطل کند تا اقتصاد ایران به دلیل آشوبی که بانک مرکزی در فرآیند قیمتگذاری پرنوسان دلار و خودتحریمی در ورود کالا به کشور حاکم کرده است، بیش از این آسیب نبیند.

پایان/

۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۵
کد خبر: 8623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بی نام IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      2 1
      تا اینجا که ما دیدیم ایشان تابع محض دولت بی ندبیری و ناامیدی بوده و خلاهای مالی و بودجه دولت را با افزایش قیمت ارز و بی اعتباری پول ملی خوب پر کرده و جیب ملت خوب خالی کردند. علی برکت الله
    • دکتر سید IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      احسنت بر جناب دکتر سردار خلبان قالیباف
    • دکتر IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      لعنت خدا برخیانتکاران به ملت لعنت خدا بر غارتگران بیت‌المال و حال دیگه بیتی نمانده دست کردند توی جیب مردم خدا خانه ظلمتان را خراب کند
    • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      مشکل از همتی نیست. مشکل اینه که مملکت خرتوخر بود خرتوخرترم شده. هیچکسم پاسخگو نیست. فقط این وسط درحق ملت ظلم میشه.
    • سلام IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
      0 0
      عبدالناصر همتی حتما یا خودش یا فامیل هاش یا خودش شاید هم شریک داره یا دلار زیادی خریده نمی گذاره ضرر کنه گور بالای مردم این همه سر سره بازی قیمت دلار همین جوری که نیست دلار میخواد بیاد پایین یک کلمه میگه دوباره می‌ره بالا قیمت خودرو داره میاد پایین میگه ما دلار برای واردات خودرو نمی‌دهیم خیال مافیای خودرو رو راحت می‌کنه اونها هم نهایت عدالت رو اجرا میکنند خودرو چند ین میلیون گرون میشه