آمارهای مثبت اقتصادی از دوران ترامپ مردم را غافلگیر کرد

کمتر از یک ماه از پایان دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» می گذرد اما نهادهای آمریکایی ارائه آمارهای مثبت از بهبود شرایط اقتصادی این کشور در انتهای سال میلادی قبل را آغاز کرده اند تا امید افکار عمومی به دولت «جو بایدن» را افزایش دهند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری رویترز اعلام کرد شمار افراد بیکار در ایالات متحده که در هفته گذشته درخواست مزایای بیمه بیکاری کردند، اندکی کاهش یافته‌است. کاهش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید ۱۹خوش‌بینی محتاطانه‌ای را ایجاد کرده که احتمال دارد این امید تا بهار افزایش یابد.

گزارش اعلام بیکاری هفتگی منتشره از طرف وزارت کار در هر پنجشنبه، به روزترین داده‌ها را در مورد سلامت اقتصاد و همچنین مشکلات بازار کار در اختیار قرار می‌دهد. «رابرت فریک» کارشناس اقتصادی موسسه «فدرال کردیت یونیون» در وین، ویرجینیا، گفت: « گزارشات مربوط به بیکاری هنوز در سطح بالایی قرار دارند اما ما شاهد نشانه‌های امیدوارکننده‌ای در زمینه کاهش این گزارشات در یک یا ۲ ماه آینده هستیم».

ثبت ادعاهای اولیه برای دریافت مزایای بیکاری دولتی ۱۹ هزار کاهش داشت و برای هفته منتهی به ۶ فوریه بیکاری فصلی به ۷۹۳ هزار رسید. 

طی یک نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان حوزه اشتغال، آنان برای این هفته ۷۵۷ هزار درخواست مزایای بیکاری را پیش‌بینی کرده‌بودند که البته حاصل نشد و کاهش به اندازه پیش بینی نبود.

 در روند ثبت درخواست مزایای بیکاری دو ایالت اوهایو و کالیفرنیا جهش‌های قابل توجهی وجود دارد. ۱.۱۴۸ میلیون نفر در هفته گذشته مدعی شدند که واجد شرایط دریافت مزایای برنامه ای که دولت برای مشاغل آزاد، کارگران و ... در نظر گرفته نیستند.

ادعاهای دریافت مزایای بیکاری بین بازه ۷۱۱ هزار تا ۸۴۲ هزار در ماه‌های اکتبر تا نوامبر در نوسان بوده است. بهبود بازار کار در ماه‌های اخیر متوقف شده، چرا که این کشور با شیوع مجدد ویروس کووید ۱۹ که رستوران‌ها و سایر مشاغل را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، در حال مبارزه است. کاخ سفید جمعه گذشته گزارش داد که اقتصاد آمریکا  ۲۲۷ هزار شغل را در دسامبر از دست داد و در ژانویه توانسته فقط ۴۹ هزار شغل ایجاد کند.

مشکلات بازار کار موجب می‌شود تا نیاز به ارائه بسته پیشنهادی ۱.۹ تریلیون دلاری «جو بایدن» رئیس جمهوری ایالات متحده بیش از پیش احساس شود. ایده‌ای که در کنگره این کشور در دست بررسی است. در راستای بهبود وضعیت کار در ایالات متحده، دولت در اواخر دسامبر نزدیک به ۹۰۰ میلیارد دلار کمک بلاعوض اضافی فراهم کرد. البته قانونگذاران جمهوریخواه به دلیل نگرانی در مورد افزایش بدهی ملی، با برنامه‌های بزرگ محرک مالی که از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند مخالف هستند.

طبق ادعای این خبرگزاری، بارقه‌هایی از امید برای بهبود شرایط اقتصادی اما در دور دست دیده می‌شود. گزارش موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در ایالات‌متحده هفته گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته که بیشترین کاهش از زمان شیوع این بیماری همه‌گیر در کشور محسوب می‌شود. بر اساس تجزیه و تحلیل گزارش‌های ایالت و شهرستان‌ها توسط رویترز، اکنون چهار هفته متوالی است که روند ابتلا به این بیماری کاهش یافته است. در صورت ادامه روند و گسترش توزیع واکسن، این امر همراه با محرک‌های اضافی می‌تواند به کسب و کارهای بیشتری اجازه دهد تا مجددا فعالیت خود را آغاز کنند.

پایان/

۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
کد خبر: 8643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =