نهادهای حاکمیتی به دنبال جایگزین کردن روسیه و قزاقستان با آمریکای جنوبی

قرار است کشورهای روسیه و قزاقستان در حوزه خرید نهاده های دامی جایگزین محصولات تراریخته آمریکای جنوبی شوند.

به گزارش تحریریه، قیمت بالاتر نهاده های دامی از مبدا آمریکای جنوبی و به خصوص برزیل در کنار تراریخته بودن آنها که سلامت مردم را به خطر انداخته باعث شده است تا کشور به سمت جایگزین های مطمئن و ارزانتر حرکت کند. جایگزین هایی که به دلیل داشتن روابط راهبردی؛ برخلاف برزیل؛ که در موضوع تحریم های آمریکا باعث آزار کشور شد، به عاملی برای مقابله با تحریم ها هم تبدیل می شوند.

امین شالچیان مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی‌های کشاورزی ایران در این باره گفت: قیمت هر تن جو در بنادر شمال 230 یورو و در بنادر جنوب 265 یورو است چرا باید از منابع عمومی 35 یورو برای هر تن داده شود تا صرفه اقتصادی برای واردات نهاده از بنادر فراهم گردد، درحالیکه با هزینه کمتری می توانیم این محصول را از روسیه و قزاقستان که روابط استراتژیک و سیاسی نزدیکتر و حق همسایگی داریم، وارد کنیم؛ عینا این موضوع برای ذرت نیز صدق می کند.

با جایگزین شدن روسیه و قزاقستان به جای آمریکایی جنوبی؛ ضمن اینکه نهاده ها با قیمت بهتری به بازار ایران می رسد، سلامت مردم هم به دلیل طبیعی بودن آنها افزایش یافته و به انحصار خانواده های پرحاشیه در این حوزه نیز پایان داده خواهد شد.

نهادهای حاکمیتی که در حوزه کشاورزی عملکرد مناسب و مصرف قابل توجهی دارند؛ مانند بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و سازمان اقتصادی کوثر این جایگزینی نهادهای دامی را مدیریت خواهند کرد.

ایران در کنار سایر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مانند روسیه و قزاقستان به دنبال تعمیق مناسبات اقتصادی و شکل دادن جاده ابریشم جدید هستند.

پایان/

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
کد خبر: 8646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =