پیش بینی بازار سهام در هفته اول اسفند/بورس درگیر مقاومت برجام و ترس سهامداران

در هفته اول اسفند، بازار سهام با چالشهای مثل خبرهای مربوط به سیاست خارجه، نرخ ارز، دامنه نا متقارن رو به رو خواهد بود.

به گزارش تحریریه، در هفته‌ای که گذشت دامنه نوسان متقارن هم نتوانست ناجی بازار سرمایه باشد؛ یک روز معاملاتی سبز در بازار وجود داشت اما در سایر روزها شاهد خروج پول همراه با کاهش حجم معاملات و قفل شدن بسیاری از نمادها در صف فروش بودیم. از طرف دیگر  به نظر میرسد، در چند روز پیش رو سایه مذاکرات برجامی روی  بازار سرمایه، سنگینی خواهد کرد.

گفتنی است، قرار است وزیران خارجه اروپا و آمریکا روز دوشنبه (4 اسفند) درباره آخرین تحولات بین‌المللی از جمله ایران و برجام گفت‌وگو کنند. این نشست یک روز پس از آن برگزار خواهد شد که رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران برای تغییر رای جمهوری اسلامی درخصوص توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام و پروتکل الحاقی چانه‌زنی خواهد کرد.

سمیه صفری در خصوص وضعیت بازار در هفته اول اسفند میگوید، با توجه به اینکه بسیاری از سهم‌ها به ارزندگی رسیده‌اند، این وضع می‌تواند ۳ عامل داشته باشد. ابتدا ترس سرمایه‌گذاران جدید از شرایط حاکم بر بازار و حرکت به سمت فروش سهم‌ها، رفتار حقوقی‌ها و سرمایه‌گذاران نهادی منجر می‌شود بازار سینگال کاهشی دریافت کند و دلیل سوم ابهام سیاست‌های خارجی، قوانین داخلی و نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری است.

لازم به ذکر است، ظن توافق بر سر برجام و اصلاح نرخ ارز نیز می‌تواند سیگنالی کاهشی برای بازار باشد.

به نظر می‌رسد هر سه سناریو مطرح شده می‌تواند درست باشد، اما با توجه به وضعیت نقدینگی کشور و نیازهای جهانی انتخاب یک گزینه هوشمندانه، معقول و منطقی، با توجه به سودآوری شرکت‌ها در ۱۴۰۰ و نزدیکی مجامع سالیانه با صبر و خرید پله‌ای گزینه خوبی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرد.

همچنین پیمان حدادی معتقد است، به نظرمی‌رسد در ابتدای هفته آتی بازار دچار نوساناتی باشد، اما انتظار می‌رود از نیمه دوم بازار شنبه تا اواسط هفته شرایط بهتری پیدا کند و مجددا انتهای هفته با عرضه مواجه خواهیم شد.

البته تمامی این موارد مستلزم آن است که خبر خاصی بازار را تحت تاثیر قرار ندهد، به دلیل اینکه بازار وضعیت پراسترسی را تجربه می‌کند.

به گزارش تحریریه، در رابطه با تغییر دامنه نوسان به صفر نیز باید گفت که اگر این سیاست جدید اجرا شود قطعا تاثیرگذار خواهد بود، اما اجرای این کار منطقی نیست به دلیل اینکه بازار از حالت عادی خارج می‌شود و اصلا بازاری به نام بورس دیگر معنا ندارد.

پایان/

۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
کد خبر: 8699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =