همتی بازهم از تصویب FATF در مجمع گفت، ابهامات آزادسازی ارزهای بلوکه شده بیشتر شد

رئیس کل بانک مرکزی درحالی باردیگر از ضرورت تصویب لوایح مرتبط با FATF سخن گفته که هنوز وعده وی درخصوص آزادسازی ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی تایید نشده است.

به گزارش تحریریه، رئیس کل بانک مرکزی امروز اعلام کرد: تصویب پالرمو و سی‌اف‌تی به نفع کشور است و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.

عبدالناصر همتی گفت: در خصوص لوایح «پالرمو» و «سی اف تی» دلایل و ضرورت‌های تصویب این کنوانسیون‌ها را در مجمع تشخیص عنوان کردیم.  تصویب این لوایح به نفع کشور است؛ منتظر تصمیم مجمع می‌مانیم.

همه سوالات مجمع تشخیص را پاسخ دادیم، فضای مجمع را منفی ندیدم. انشاالله مجمع تصمیم خوبی بگیرد.  این موضوع، جزو ضرورت‌های بانکی است و تصمیم‌گیری برای آن خیلی هم دیر شده است.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که ایا منطق قبول میکند که قبل از رفع تحریمها دو لایحه اصلی مد نظر کارگروه اقدام مالی در کشور تصویب و اجرا شود؟

 چندی قبل بانک مرکزی اعلام کرد رئیس‌کل این بانک  و سفیر کره‌جنوبی در ایران، در جلسه‌ای در خصوص نحوه جابه‌جایی و مصرف بخشی از منابع بانکی ایران در کره‌جنوبی توافق کردند. در این جلسه، توافقات لازم در خصوص انتقال منابع به مقاصد مورد نظر انجام و تصمیمات بانک مرکزی در خصوص حجم منابع مورد انتقال و بانک‌های مقصد به طرف کره‌ای اعلام شد. بحث آزادسازی ارزهای بلوکه شده یک گام مهم در راستای رفع تحریمهای اقتصادی قلمداد میشود.

این ادعای ازادسازی ارزهای بلوکه شده در کره جنوبی در حالی مطرح شده است که وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه سئول و واشنگتن در حال انجام مشورت‌هایی برای آزادسازی احتمالی اموال بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی هستند، اما تاکید کرد که هنوز هیچ بخشی از این اموال آزاد نشده است.

گفتنی است، بانک مرکزی درحالی از آزاد شدن ارزهای بلوکه شدن ایران در کشور کره جنوبی خبر داده است، که قرار است  2 جلسه مهم کمیسیون مشترک و عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص fatf  برگزار شود.

قرار است تا پایان اسفند ماه مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تعیین تکلیف لوایح سی اف تی و پالرمو اظهار نظر کند. از طرف دیگر اخیرا رئیس جمهور پیشنهاد کرده است لوایح دوگانه در مجمع به این شرط تصویب شود که دولت اطلاعات مربوط به دور زدن تحریم و...را به طرف مقابل ارائه نکند.

نکته جالب توجه اینکه کشور کره شمالی با وجود تصویب همه لوایح مد نظر این کارگروه یعنی پالرمو و CFT همچنان در لیست سیاه FATF قرار دارد.

پایان/

۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
کد خبر: 8762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۷
      0 0
      آزاد شدن پول ایران کار منحرفی برای توافق با آژانس بود که کسی بهشون ایراد نگیره، به اینها اعتمادی نیست اینها همش حرف میزنند و توانایی ثابت نگه داشتن قیمت مرغ و تخم مرغ ندارند