پشت پرده ریزش سهام/مشکل بازار دلار، دامنه نوسان و کشتی اسرائیل نیست!

ورود پول فروش سهام به صندوقهای درآمد ثابت، بخشی از منابع خرید اوراق از دولت را تامین می کند.

به گزارش تحریریه، دولت برای تامین مالی، حجم گسترده ای از اوراق را هر روز در بازار عرضه می کند. وضعیت بد بازار سهام نیز باعث شده تا مردم با فروش سهام نسبت به تزریق بخشی از آن به صندوق ها اقدام کنند.

این ورود پول به صندوقهای درآمد ثابت، بخشی از منابع خرید اوراق از دولت را تامین می کند. دولت بخش قابل توجهی از اوراق را فروخته و بخش اندکی ازان باقی مانده است.

در واقع صندوقهای فیکس تا حدی همکنون تمایلی هم به حمایت از بازار ندارند چون بازار اوراق همکنون داغ است. به عبارت دیگر با نرخ مناسبی در حال خرید اوراق از دولت هستند.

حالا شاید دامنه نوسان منفی 2درصد باعث کاهش نقدشوندگی شده باشد اما مادامی که این حجم از اوراق در بازار عرضه می شود و صندوقهای بزرگ بازار مشغول خرید آن هستند، منابعی جهت حمایت از بازار ورود نمی کند لذا چند مساله وجود دارد:

1) اینکه دامنه نوسان 2درصد برداشته شود، لزوما باعث نمی شود که قیمتها به سرعت و در آینده بسیار نزدیک به یک تعادل برسند چون مشکل بازار غیر ارزنده بودن نیست بلکه حضور صندوق های بزرگ در بازار بدهی است که تمام منابع را صرف خرید اوراق از دولت می کنند. این پروسه زمانی باید بگذرد...این اوراقی که دولت می فروشد باید به آن حد تعیین شده برسد و پس ازان این فشار برداشته میشود ازین زاویه اینطور نیست که اگر قیمت سهام پایین تر برود، متعادل گردد! زمان است که حلال این مشکل است لذا متوجه باشیم که مشکل بازار، دلار! آمریکا! سیاست! دامنه نوسان و کشتی اسرائیل نیست! ما در بازار سهام نیازمند زمان هستیم تا آنچه دولت آن طرف انجا می دهد تمام شود. روزانه چندین هزار میلیارد تومان توسط دولت اوراق عرضه می شود که در نماد "اراد" روی تابلو می توانید ببینید.

2) راهکار کوتاه مدت این است که صندوق های درآمد ثابت مکلف باشند که حداقل درصدی را در سهام سرمایه گذرای کنند. در گذشته نیز این رقم حدود 20درصد هم بوده اما تعیین یک رقم منطقی باعث می شود که صندوق های درآمد ثابت اجبار داشته باشند تا ضمن کمک به دولت برای خرید اوراق، به کمک بازار سهام هم بیایند چون بازار سهام غیر ارزنده نیست که بگوییم دارایی گران قیمتی را خریده اند. قیمت ها مناسب است، پول نیست! صندوق ها که از همین بازار پول جمع کرده اند، بخشی را هم باید در همین بازار سرمایه گذاری کنند.

3) دولت با این همه انتشار اوراق ... چه هزینه و خروج پولی برای دولت های بعدی به یادگار می گذارد؟ ما مشابه این مورد را در برخی شرکت ها داریم که به امید بهبود اوضاع آنقدر وام گرفتند که امروز از محل سود شرکت نمی توانند حتی بهره وام را بدهند! از یک جایی به بعد دولت ها باید بخش مهم از درآمد فروش نفت را فقط صرف عدم افزایش میزان بدهی کنند و بالا بودن نرخ بهره آنگاه برایشان یک هزینه جدی است! اگر دلار به ریال ثابت باشد، یک دولت چگونه با نرخ 20درصد تامین مالی می کند؟!

جمع بندی:

1) کسی از قصد بازار سهام را تخریب نکرده است. در واقع یک مکش پول بزرگ وجود دارد که عرضه اوراق دولتی با نرخ جذاب و توجه صندوق های درآمد ثابت به آن است! همینکه تمام توجه و تمرکز و منابع به آن سمت معطوف شده بازار سهام را خراب کرده است. هرجا این فشار برداشته شود، خود بازار سهام متعادل می شود.

2) صندوقها باید یک حداقل درصدی برای سرمایه گذاری در سهام را انجام دهند. این باید تصویب شود تا صندوقها خالی از سهام نباشند. در واقع کف و سقف میزان سرمایه گذاری در سهام باید مشخص شود اما رقم باید منطقی باشد.

3) با این حجم انتشار اوراق بدهی، اگر نرخ ارز ثابت باشد و نرخ تامین مالی بالای 20درصد! دولتهای بعدی بخش مهمی از درآمد خود را باید جهت جلوگیری از افزایش میزان بدهی خرج کنند! این خبر خوبی برای اقتصادی شبیه ایران نیست که نیاز به سرمایه گذاری در زیرساختها دارد و استهلاک سرمایه در آن بالاتر از سرمایه گذرای مجدد است.

4) بازار سهام زمان می خواهد! مشکل بازار سهام غیر ارزنده بودن نیست. یک راهکار این است که بازار سهام همین‌جا قفل صف فروش و غیر نقدشوند بماند تا زمان بگذرد...یک راهکار این است که دامنه نوسان باز شود تا حقیقی های جدید الورود با ضرری سنگین تر خارج شوند و صندوقهای فیکس با اتمام ماموریت در اوراق دولتی، سهام را 50درصد پایین تر از اینجا خرید کنند و بعد بازار را به همین نقطه فعلی بازگردانند. طبعا سیاست گذار باید بین این دو، یکی را انتخاب می کرد.

پایان/

۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 8796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =