چرا بانک مرکزی در گرانی مسکن بزرگنمایی می کند؟

واکنش فعالان بازار مسکن به گزارش‌های غلط بانک مرکزی از قیمت‌ها بحث برانگیز شده است.

به گزارش تحریریه، بانک مرکزی دیروز گزارش تحولات بازار مسکن تهران در بهمن 99 را منتشر کرد. در این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع مسکن با استناد به آمار خام سامانه املاک و مستغلات کشور با رشد 3.7 درصدی به 28 میلیون و 390 هزار تومان افزایش یافته است.

تعداد معاملات در ماه مورد اشاره نیز نسبت به دی 99 و بهمن سال گذشته به ترتیب 11.4 درصد افزایش و 70.5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. از مجموع 3917 معامله انجام شده، واحدهای تا 5 سال ساخت سهم 39.4 درصدی را به خود اختصاص داده است. سهم مذکور در مقایسه با بهمن 98 حدود 3.8 درصد کاهش یافته و در مقابل سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های 11 تا 15 و بیش از 20 سال افزایش یافته است. مسئله‌ای که احتمالا یکی از دلایل آن کاهش 70 درصدی ساخت‌وسازها طی چند سال اخیر و قیمت نسبتا بالای واحدها تا 5 سال نسبت به واحدهای مسکونی با سن 15 تا 20 سال است.

بانک مرکزی امسال در تمام گزارش‌های ماهانه خود از تحولات بازار مسکن، همواره از افزایش متوسط قیمت مسکن خبر داده است. در برخی ماه‌ها این افزایش حدود 10 درصد و در ماه‌های اخیر بین 2 تا 4 درصد اعلام شده است.

برخی از فعالان بازار مسکن انتشار گزارش‌های بانک مرکزی را دور از واقعیت‌های میدانی و هدف‌دار می‌دانند.

اواسط خردادماه امسال رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر این‌که گزارش بانک مرکزی از قیمت مسکن را قبول نداریم، گفته بود: متوسط قیمت 16 میلیون و 970 هزار تومانی بانک مرکزی و 17 میلیون و 6 هزار و 600 تومانی وزارت راه را برای هر متر مربع واحد مسکونی در تهران قبول نداریم.

در ادامه با تداوم انتشار گزارش‌های بانک مرکزی اتحادیه مشاوران املاک موضع‌گیری شفاف‌تری را نشان دادند. اواخر آذرماه امسال مصطفی‌قلی خسروی در واکنش به انتقادات متعدد و مداوم برخی نمایندگان مجلس به عملکرد مشاوران املاک گفته بود: عامل گرانی مسکن بانک مرکزی است و مشاوران املاک نقشی در این ماجرا ندارند.

وی با بیان این که ابتدا باید بدانیم عامل گرانی مسکن چیست، افزود: متاسفانه عده ای مغرضانه مشاوران املاک را عامل افزایش قیمت مسکن اعلام می کنند و می گویند باید بر عملکرد آنها نظارت شود. در یک مورد اتحادیه مشاوران املاک تهران 100 بازرس دارد، ضمن این که اتاق اصناف، وزارتخانه و... نیز بر عملکرد مشاوران املاک نظارت می کنند.

وی با اشاره به این که دلیل واقعی چنین اظهارنظرهایی را نمی دانم، افزود: این قبیل سخنان سازنده نیست و مخرب است، مشاوران املاک عامل گرانی مسکن نیستند چون افزایش قیمت مسکن به صرف ما نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که افزایش قیمت مسکن باعث کاهش قراردادها و در نتیجه کاهش معاملات مسکن می شود، یادآور شد: عده ای می گویند مشاوران املاک زیرمیزی و رومیزی می گیرند، اینها را گزارش کنند تا به شدت برخورد کنیم. عامل اصلی گرانی مسکن گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن است. خردادماه امسال طی گزارشی اعلام کرد قیمت مسکن 42 درصد افزایش یافته است، این در حالی بود که در ماه مورد اشاره قیمت مسکن 10 تا 15 درصد افزایش یافته بود.

خسروی با طرح این پرسش که چرا بانک مرکزی این کار را می‌کند، تصریح کرد: به این دلیل که بانک ها در حال ورشکسته شدن بودند و پشتوانه بانک ها نیز املاک و مستغلات است که با این کار بانک مرکزی، تراز آنها مثبت شد.

به گزارش ... همانگونه که اشاره شد بانک مرکزی دیروز از افزایش 3.7 درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه امسال خبر داد. هفته گذشته رئیس اتحادیه مشاوران املاک از کاهش 10 تا 15 درصدی قیمت مسکن در تهران خبر داده و گفته بود: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سطح شهر تهران، قیمت مسکن نسبت به ماه‌های ابتدایی امسال روند کاهشی در پیش گرفته است.

وی در واکنش به گزارش جدید بانک مرکزی نیز به خبرنگار تحریریه می‌گوید: دلیل گزارش‌های غلط بانک مرکزی همان است که قبلا اعلام کردم، یعنی نجات بانک‌ها از ورشکستگی. متاسفانه بانک مرکزی بیمار است و ما زورمان به آن نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: قیمت مسکن نه تنها در بهمن امسال روند کاشی داشته که در 10 روز سپری شده از اسفند نیز همچنان کاهشی است.

پایان/

۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 8800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =