پیش بینی قیمت دلار تا 6 ماه آینده

قیمت دلار در دوران پرنوسان عبدالناصر همتی در روند کاهشی قرار گرفته است.

به گزارش تحریریه، قیمت دلار در دوران عبدالناصر همتی با قیمت کنونی 25 هزار تومانی 3 برابر شده و تا بیش از 4 برابر نیز در دلار 33 هزار تومانی افزایش قیمت داشت، که به دلایل مختلف این روند متوقف شده است.

منافع شبکه خصوصی های رانتی و خصولتی های حزب حاکم ایجاب می کند که نوسانات دلاری ادامه داشته باشد و نفوذ این بخش باعث شده است تا در 3 سال اخیر بازار ارز رنگ آرامش به خود نبیند.

طیف مذکور با جاسازی بمب متحرک دلار 4200 تومانی در اقتصاد عملا باعث شده است تا منافع گیرندگان دلار 4200 تومانی در بازار نوسانی همراه با کمبود کالا باشد، به همین دلیل در کالاهایی که واردات بیش از نیاز کشور بوده است هم کمبود تصنعی ایجاد شود که روغن خوراکی یکی از مصادیق آن است.

با این حال، در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است تا مقامات عالی حزب کارگزاران و احزاب ائتلافی شکل دهنده دولت اعتدال نگران شده و بازار پرنوسان را به مثابه اصابت تیر خلاص به سرنوشت رقابت های آتی ریاست جمهوری بدانند.

به همین دلیل محمود واعظی و سپس حسن روحانی وارد میدان شده و عملا ترمز ترکتازی همتی رئیس بانک مرکزی را کشیدند تا به بازی های مکرر قیمتی در بازار ارز پایان داده و به اولویت بزرگتر؛ انتخابات ریاست جمهوری 1400؛ توجه کند.

آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در سایر کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن، عراق و ... که البته پیش از این هم قابل استفاده بود اما دولت تحرک کافی نشان نمی داد و ترجیح می داد چشم انتظار رفع تحریم ها و مذاکره مجدد بماند، از نظر روانی به کمک دولت آمده و فشار معکوس بازار دولت را اذیت نمی کند.

به همین دلیل تا انتخابات ریاست جمهوری روند کاهشی ارز آغاز شده و در صورتی که دولت نتواند در انتخابات برنده شود، باید شاهد کاهش شدید نرخ ارز حتی تا پایینتر از 15 هزار تومان هم باشیم که عملا باعث پریشانی دولت بعدی در سال نخست روی کار آمدن خواهد شد.

در هر صورت سقوط قیمت دلار به زیر 20 هزار تومان که معنای ادامه نوسانات را هم همچنان دارا خواهد بود، حتمی است و ظاهرا دوران همتی را باید دورانی ویژه در تاریخ بانک مرکزی دانست.

پایان/

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Mostafa IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      0 0
      از این همه دوروغ و امیدهای واهی خسته نمیشید، دلار اگه ثابت بمونه خیلی هنر کردید زیر پونزده تومن دیگه معجزه ست.
    • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
      0 0
      حححححح
    • زهرا IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      خوشحال میشیم بیادپایین