درس آیت الله میرزای شیرازی برای ایران خودرو و سایپا

آیا وزارت صمت واردات قطعات خودرویی را هم ممنوع کرده است یا پای بانک مرکزی برای استحکام انحصار نامشروع داخلی در میان است؟

به گزارش تحریریه، ممنوعیت واردات خودرو برای سومین سال پیاپی باعث شده است تا حلقه انحصار دور گردن مردم تنگتر شده و بنجل سازان داخلی در حال قیمتگذاری های فضایی باشند و همین خودروهای گران را به مردم تحویل ندهند تا پروژه تحقیر ملی به صورت کامل اجرایی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان در این باره نوشت: از زمانی که واردات خودرو و قطعه به کشور ممنوع شده، خودروهای خارجی دچار مشکلات عمده ای شدند که به همین روال قیمت آنها به همین روال افزایش یافت. از مشکلات شایع در خودروهای خارجی،کمبود قطعه بود که صاحبان این خودروها برای تعمیر خودرو مجبور بودند هزینه زیادی بپردازند.

ممنوعیت واردات خودرو با هدف ایجاد انحصار در بازار ایران خلاف شرع و قانون است و در ماجرای تحریم توتون و تنباکو نیز آیت الله میرزای شیرازی مرجع بزرگ زمان استدلال کرد که در اسلام(منظور اقتصاد بر پایه شریعت اسلام) انحصار وجود ندارد و حکم به تحریم مصرف توتون و تنباکو به دلیل منحصر شدن چرخه آن به کمپانی رژی انگلیس داد.

حال پس از گذشت دو قرن، تمام سرنوشت خودرویی کشور به دو بنجل ساز اصلی و شبکه های بنجل سازان پیرامونی گره زده شده و دفاع آهنین برای حفظ این انحصار آهنین شکل گرفته است که جا دارد شورای نگهبان قانون اساسی با این انحصار ضدشرعی مقابله کند.

به این انحصار نیز اکتفا نشده و واردات قطعات هم ممنوع شده است که معلوم نیست به سیاست وزارت صمت باز می گردد و یا ناشی از سیاست های عجیب بانک مرکزی است که در 3 سال اخیر خود را در جای تمام نهادهای تصمیم گیر کشور نشانده و به دلخواه رفتار می کند.

ممنوعیت واردات قطعات برای صدها هزار خودرو خارجی در تردد کشور چه منطقی دارد و سوال بهتر اینکه، چرا وضعیت حاکم شده است که با تصمیم های مکرر بدون منطق مواجه هستیم و ساختار مدیریتی کشور این تصمیم های مبهم را تحمل کرده و اصلاح نمی کند؟

پایان/

۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 8843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هادی IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۰
      0 0
      تصمیماتی از این دست هیچ جنبه مدیریتی نداشته بلکه تنها حمایت صرف از انحصار طلبیست که به نام حمایت از تولید داخلی انجام می گیرد. شرم آور است.