دیدار جو بایدن و حسن روحانی

پایگاه خبری کنگره آمریکا در گزارشی به «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا توصیه کرده است تا زمان برقراری کانالی برای دیدار با «حسن روحانی» همتای ایرانی وی فرا رسیده است.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری «The Hill» در گزارش خود عنوان داشت که دونالد ترامپ هنگام حضور در کاخ سفید بارها خواستار دیدار با رئیس جمهوری ایران بود و دو رئیس کشور حتی در اواخر سال ۲۰۱۹ به شدت به برگزاری دیدار مستقیم نزدیک شده بودند. اما اکنون زمان انجام این دیدار برای بایدن فراهم شده و ممکن است به سرعت این فرصت از دست برود. 

طبق این گزارش، ۳۳ قبل تر هم رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا مشاورانش را برای دیدار با یک گروه از میانه روهای ایران به دیدار حسن روحانی فرستاد که مشاور ارشد ۳۷ ساله ای در امور سیاست خارجی بود و ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

اما اکنون که مذاکرات در مورد توافق هسته ای متوقف شده است زمان آن فرارسیده بایدن صفحه هایی از کتابچه ریگان–ترامپ را مورد توجه قرار دهد و به روحانی نزدیک شود.

هیل سپس در گزارش خود با اشاره به این موضوع که ساختار سیاست خارجی واشنگتن در دوره های اخیر به شدت به جنگ علاقه مندی پیدا کرده است، افزود: واشنگتن گویا بخش اول توصیه عقلانی روزولت را نادیده می گیرد که گفته بود «آرام صحبت کن اما یک چوب (چماق) بزرگ در دست داشته باش».

در حالی که کاخ سفید این توصیه را کنار گذاشته، پس بهترین راهکار دیدار روحانی و بایدن است که می تواند باعث کاهش درگیری منطقه ای و آغاز گفت وگوهای بیشتر با ایران در زمینه موشکی و منطقه ای شود. پایگاه خبری کنگره تصریح دارد دو مورد فوق از عناصر اصلی بازدارندگی ایران هستند که از سوی افکارعمومی ایران هم به شدت مورد حمایت قرار می گیرند.

این گزارش سپس با اشاره به وضعیت و دیدگاه رهبری در کنار انتخابات ریاست جمهوری آتی در ایران، بر ضرورت انجام هر چه سریعتر دیدار بایدن-روحانی تاکید دارد، البته به شرطی که کاخ سفید علاقه مند باشد مسیر جسورانه ای را به سوی صلح طراحی کند.

طبق این تحلیل، نکته نخست این است که دیدار دو رئیس کشور محافظه کاران ایران را تضعیف می کند زیرا آن ها مانند محافظه کاران در کنگره آمریکا با تعامل دیپلماتیک دوطرف مخالف هستند.

موضوع دیگر از نگاه رسانه کنگره آمریکا این است که «با توجه به کهولت سن رهبری ایران، تعاملات بایدن و روحانی ممکن است برای ایالات متحده این فرصت را ایجاد کند که تاثیرات ظریفی را در روند پیچیده انتخاب جانشین رهبر ایران داشته باشد». زیرا این دقیقا همان نکته ای بود که ریگان در اواسط دهه ۱۹۸۰ آن را درک کرد و حتی وی در خاطرات خود بیماری نخستین رهبر ایران را فرصتی مناسب برای شکل دادن به آینده خاورمیانه ارزیابی کرد.

این گزارش به کاخ سفید توصیه کرد: بایدن عاقل باشد و از مسیر ریگان پیروی کند زیرا روحانی برخلاف آن زمان که زندگی و آینده سیاسی خود را با دیدار مستقیم با نمایندگان ایران به خطر انداخت، اکنون نفوذ بیشتری را دارد.

این گزارش دیدار احتمالی بایدن و روحانی را به دیدار ریگان و گورباچف مقایسه کرد و مدعی شد: روحانی هم مانند رهبر شوروی میانه رو و خواستار اصلاحات است. ارتباط گرم ریگان و گورباچف تندروترین و ضدآمریکایی ترین مقامات در مسکو را تضعیف کرد و پایان مسالمت آمیز جنگ سرد را رقم زد.

پایگاه اطلاع رسانی هیل در پایان آورده است که زمان دستیابی به صلح پایدار برای بایدن و روحانی در حال از دست رفتن است.

پایان/

۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
کد خبر: 8858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ملت بیدار AU ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      1 0
      لعنت به افکار پلید با انسانهای پلید اما بدانند خداوند ریسمان پلیدیها را می‌برد مانع پیروزی شیطان بر حق میشود
    • ایرانی IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۵
      0 0
      مذاکره همیشه خوبه و آدم با دشمنش هم به صورت رو در رو مذاکره می کنه چون تنها راه که می توان به نتیجه رسید مذاکره است. اما مهم اینه که چه فردی برای مذاکره می رود حافظ منافع ملی یا وطن فروش؟