۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
ویروس هلندی هم آمد

سیاست ارزی بانک مرکزی در حال ایجاد دور جدیدی از بیماری هلندی در اقتصاد ایران است.

زد و خورد علنی مسئولان ستاد دولت؛ بخوانید محمود واعظی و شخص حسن روحانی؛ با عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی به نزولی شدن قیمت دلار در بازار و پیروزی اولویت های سیاسی بر نوسان گیری های اقتصادی متنفذین ائتلاف دولت انجامید.

همتی بارها در سخنان خود اعلام کرده است که به دنبال ادامه سیاست سرکوب ارزی نیست، اما دوران وی را می توان دوران بی ثباتی حداکثری در بازار ارز نامید. نوسانات ارزی در دوران همتی باعث شده است قیمت دلار بین 9 هزار تومان تا 33 هزار تومان در نوسان باشد که نتیجه آن این بوده است که فعالان اقتصادی از پیش بینی تحولات عاجز شده و سردرگم شوند.

در واقع همتی نه سرکوب ارزی را در پیش گرفت و نه قیمتگذاری منطقی ارزی را و بازار در دوران وی که در کنترل کامل بانک مرکزی هم هست غرق در بی ثباتی و نوسانات مکرر ارزی بوده است.

بمب مخرب دلار 4200 تومانی که باعث شده است فشار ذی نفعان بر بانک مرکزی و وزارتخانه های مرتبط دولت زیاد شده و به تشدید نوسانات اقتصادی  بینجامد به قفل شدن بازارها انجامیده است و دولت اصرار دارد این سیاست تداوم داشته باشد.

بررسی های نظری و آنچه در 40 سال گذشته روی داده است نشان می دهد که سرکوب ارزی باعث ویرانی تولید شده و درهای کشور را به روی واردات می گشاید که نتیجه آن از بین رفتن تولید و اشتغال است و در واقع می توان با قدرت ادعا کرد که سیاست اعلامی همتی در عدم تداوم سرکوب ارزی سیاستی قابل دفاع بوده و ستودنی است، اما این ادعا در حد حرف باقی مانده و شاهد تغییرات مکرر در قیمت ارزهای خارجی و در نهایت تن دادن وی به اجرای مجدد سیاست سرکوب ارزی هستیم.

نتیجه بازگشت به اجرای سیاست سرکوب ارزی چه خواهد بود؟ فرض کنید که قیمت تعادلی دلار حدود 18 هزار تومان باشد، با تورم بیش از 30 درصدی کنونی در پایان سال 1400 بار دیگر دلار می بایست به 25 هزار تومان کنونی برسد و در چنین شرایطی، چرا بانک مرکزی به دنبال کاهش نرخ ارز است و یک سیاست دوجهی را طراحی نمی کند؟ سیاستی که؛

وجه اول آن تثبیت قیمت دلار تا پایان سال 1400 و

وجه دوم آن کاهش کامل نرخ تورم تا نزیک به صفر درصد(کمتر از 4 درصد) با کشیدن ترمز بانک های خصوصی

باشد که باعث می شود با منطق تورمی به مانند سایر کشورها نرخ دلار را در 25 هزار تومان تثبیت کنیم. نه به صورتی که تورم داخل بیش از 30 درصد و در سایر کشورها تورم اندک باشد و به دنبال تثبیت نرخ ارز باشیم که معنایی جز سرکوب ارزی و خوشامدگویی به ویروس هلندی ندارد.

همتی می تواند با حفظ قیمت دلار در 25 هزار تومان که بیش از شش ماه در این قیمت بوده و بازار به آن به طور نسبی عادت کرده و آنرا پذیرفته است، از کاهش قیمت دلار صرفنظر کرده و با تمرکز بر روی کنترل تورم، به یک استثنا در تاریخ ایران تبدیل شود. همتی برخلاف سیف و بهمنی از نظر سیاسی قدرتمند است و توانایی پیشبرد این سیاست را دارد.

پایان/

۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۵
کد خبر: 8867

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =