آیا آمریکا می خواهد در سوریه بماند؟

سیاست خارجی ایالات متحده با ادامه حضور غیرقانونی در سوریه که برخلاف همه موازین حقوق بین‌الملل و قطعنامه‌های شورای امنیت صورت می گیرد نه تنها اقدام موثری را برای توقف جنگ انجام نمی دهد بلکه با ادامه اشغالگری همچنان به دنبال بازی با کارت تجزیه این کشور و بالکان سازی خاورمیانه است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «گلوبال ریسرچ» در گزارشی نوشت: «من فقط می‌خواهم شما بدانید که وقتی ما در مورد جنگ صحبت می‌کنیم، در حقیقت در مورد صلح صحبت می‌کنیم». این بخشی از سخنان «جورج دبلیو بوش» رئیس جمهوری اسبق آمریکا در استدلال برای آغاز جنگ در عراق است.

حال سخنان جو بایدن را در این زمینه به یاد بیاورید هنگامی که درباره جنگ عراق گفت: «من اعتقاد ندارم این یک هجوم برای جنگ است بلکه یک حرکت به سمت صلح و امنیت است».

اما جنگ دائمی علیه دشمنان، یک راهکار در سیاست دیرینه آمریکا است که در بیشتر دوره‌های پس از جنگ جهانی دوم وجود داشته‌است.

بمباران تروریستی چندی پیش در سوریه یکی از این موارد بود که نشانگر تشدید تجاوزات آمریکای تحت زمامداری «جو بایدن» علیه دولت و مردم این کشور است. این در حالی است که جمهوری عربی سوریه برای هیچ کشوری تهدید محسوب نمی‌شود و حتی «بشار اسد» رئیس‌جمهوری این کشور نیز مورد حمایت اکثریت مردم آن قرار دارد.

با این حال، «باراک اوباما» رئیس جمهوری اسبق آمریکا و «جو بایدن» معاون اول وقت در مارس ۲۰۱۱ یک جنگ پیشگیرانه را در این کشور آغاز کردند. نیروهای آمریکایی به طور غیرقانونی مناطق شمالی و جنوبی را اشغال کرده‌اند. پنتاگون و سازمان سیا از داعش و پیکارجویان مشابه آن به عنوان نیروهای نیابتی و برای پیشبرد اهداف ایالات متحده در سوریه و سایر مناطق استفاده می‌کنند. واشنگتن قصد اشغال دایمی این کشور را دارد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به این طرح شیطانی آمریکا گفت: «واشنگتن تصمیم ندارد که هیچوقت سوریه را ترک کند، حتی اگر دخالت‌های واشنگتن به قیمت نابودی این کشور تمام شود». لاوروف همچنین تاکید کرد که نیروهای آمریکایی برخلاف همه موازین حقوق بین‌الملل از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت درباره توقف جنگ در سوریه عمل کرده و به طور غیرقانونی این سرزمین را اشغال کرده‌اند. به گفته وی آمریکا همچنان به بازی کارت تجزیه‌طلبی در این کشور ادامه می‌دهد.

«جیمز پائول» مدیر سابق مجمع جهانی سیاست با بیان اینکه تقسیم سوریه راه حل مورد علاقه اسرائیل است، افزود: هدف اصلی یهود تضعیف کشورهای عربی با وارد کردن دین و قومیت در معادلات سیاسی است. بنابراین این طرح در سوریه با هدف تقسیم آن به دو کشور علوی و سنی صورت می‌گیرد. «بالکان سازی» کشورهای خاورمیانه نیز سیاست طولانی مدت ایالات متحده است.

اوباما و بایدن در هماهنگی کامل  با منافع اسرائیل در سال ۲۰۱۱ جنگ علیه سوریه را آغاز کردند. برای تندروها در هر دو کشور، مسیر تهران از دمشق می‌گذرد. کنترل سوریه راهی برای تضعیف و منزوی کردن ایران و حزب الله لبنان تلقی می‌شود.

در نهایت باید گفت هرجا که  واشنگتن برای ایجاد دموکراسی دخالت کرده است ، اتفاقا دقیقا مانع شکل گیری این مفهوم شد. جنگ‌های بی پایان ایالات متحده با استفاده از روش‌های جنگ گرم هیچ ارتباطی با دموکراسی سازی، پیگیری صلح یا محافظت از آمریکایی‌ها نداشته و همه آنها برای پیشبرد برنامه شیطانی واشنگتن و با اولویت سلطه جهانی صورت می‌گیرد.

پایان/

۲۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 8886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =