رئیس سازمان بورس: قرعه کشی خودرو مضحک است!/ شیوا:قیمت گذاری سهام  در بورس، شرکتهای کاغذی را هم سوده کرد

بعد از موج سازیهای اخیر درباره الزام عرضه خودرو در بورس کالا و اظهارات تند رئیس سازمان بورس درخصوص قرعه کشی خودرو، حالا رئیس شورای رقابت نیز موضع گیری انتقادی نسبت به بازار سهام داشته است.

به گزارش تحریریه، چند روز قبل دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس مواضع مهمی را در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا و کنار گذاشتن قیمت گذاری در شورای رقابت مطرح کرده بود. رئیس سازمان بورس گفته بود، فروش خودرو  به صورت قرعه کشی مضحک است و قیمت گذاری دستوری اصلاٌ قابل قبول نیست.

همین موضوع باعث شد تا رئیس شورای رقابت در این خصوص موضع گیری کند. شیوا گفته است، واقعا نمی دانم  رئیس سازمان بورس براساس کدام استدلال این موضوعات را مطرح کرده است. شورای رقابت یک نهاد فراقوه ای است  که از بخش خصوصی، دولت و نمایندگان مجلس تشکیل شده است. به نظر می رسد وی آشنایی با بازار خودرو نداشته باشد چرا که اگر شناختی نسبت به بازار خودرو داشت این اظهارات غیرکارشناسی را مطرح نمی کرد.

رئیس سازمان بورس می گوید چرا قیمتهای خودرو متناسب با هزینه های تمام شده آن تعیین نمی شود باید در پاسخ بگویم ما به هیچ عنوان قیمت تمام شده محصولات را در فرمول قیمت گذاری لحاظ نمی کنیم چرا که باید تولیدکننده خود جوابگوی هزینه های سربار و هزینه های ناکارآمدی خود باشد.ما در فرمول شورای رقابت هزینه های تولید را محاسبه کرده و براساس آن ضمن رعایت برخی از فاکتورهای کیفیت فرمول را تعیین کرده ایم حال اگر خودروساز می خواهد هزینه های سربار خود را با تعیین قیمت های بالا از مشتریان بگیرد ما به هیچ عنوان این موضوع را قبول نمی کنیم.

رئیس شورای رقابت در گفتگو با تسنیم با اعلام اینکه در حال حاضر در بازار انحصاری خودرو تقاضا بیشتر از عرضه است، تصریح کرد: ما اگر می خواستیم براساس هزینه تمام شده خودروها قیمت ها را تعیین کنیم قیمت خودرو دو برابر ارقام فعلی می شد و مصرف کننده به هیچ عنوان نمی توانست نسبت به خرید خودرو اقدام کند. وظیفه شورای رقابت جلوگیری از اقدامات انحصارگرایانه است.

شیوا خطاب به رئیس سازمان بورس، گفت: شما باید پاسخ دهید چرا با محاسبه های غیرمنطقی سهام شرکتها اوضاع بورس را امروز به این وضعیت رسانده اید، مکانیزم قیمت گذاری سهام شرکتها در بورس به حدی غیرمنطقی بود که حتی شرکتهای کاغذی هم با سود بالا روبرو شدند. همین موضوع عاملی شد تا وضعیت نابسامان بورس امروز بوجود آید. نکته قابل تامل اینجاست باید بورس پاسخ دهد براساس کدام فرمول و محاسبات اقتصادی سهام شرکتها را به گونه ای تعیین کرد که غیرواقعی باشند.

 علاوه براین بررسی ها نشان می دهد قیمت کالاهایی که در بورس عرضه می شود حتی بیش از بازار بوده و مصرف کنندگان واقعی به ندرت می توانند نسبت به خرید کالا اقدام کرده و بیشتر محصولات در دست دلالان است. چرا به جای ساماندهی بازار بورس به فکر قیمت خودرو افتاده اید مگر نه اینکه رئیس سازمان بورس پیش از این معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بود چرا در آن مقطع صحبتی مبنی بر غیرمنطقی بودن فرمول شورای رقابت مطرح نکرد امروز بورس باید فکری به حال اوضاع نابسامان خود کند نه اینکه با اظهارات غیرکارشناسانه قیمت گذاری خودرو را زیر سوال ببرد.

رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مخالف عرضه خودرو در بورس هستم گفت: اگر خودرو در بورس عرضه شود فاتحه قیمت منصفافه آن را باید بخوانیم.کدام کالا امروز در بورس با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد که در آینده خودرو بخواهد بفروش برسد. در نهایت باید به رئیس سازمان بورس بگویم " اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی".

پایان/

`

۱۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 8896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • همیشه در صحنه IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۸
      1 1
      هر دو طرف برای سرکیسه کردن مردم مسابقه دارم میدن