سرنوشت ترکیه در یمن چه خواهد شد؟

ترکیه، یمن را در چارچوب مسائل راهبردی خود قرار داده و تلاش دارد از طریق بازی در تحولات این کشور با عربستان و امارت رقابت کند؛ به اعتقاد تحلیلگران جهان عرب، همکاری آنکارا با ریاض از هرگونه منطق همکاری استراتژیک به دور و محکوم به شکست است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: بار دیگر عثمانی گری جدید «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه به حرکت در آمده است. اردوغان تلاش می کند سطح دخالت های سیاسی و نظامی خود را در سراسر منطقه افزایش دهد. این به طور آشکار بیانگر مهندسی دکترین عمق راهبردی ترکیه است. این راهبرد طی دو دهه گذشته ترکیه را به رقابت با قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای درباره مجموعه گسترده ای از بحران ها و مسائل ژئوپلتیک در بسیاری از مناطق به ویژه در جهان عرب وارد کرده است.

 به نوشته روزنامه رای الیوم، بحران یمن از زمان آغاز آن از چشم اردوغان و سیاست های منطقه ای آن دور نمانده است. ترکیه از برخی رهبران جریان اخوان المسلمین (حزب الاصلاح) یمن از جمله «عبدالمجید الزندانی» و «محمد الیدومی» در خاک خود استقبال کرده است. از این رو، ترکیه به کانون توجه بسیاری از رهبران حزب الاصلاح یمن تبدیل شد. همچنین اسنادی فاش شده است که نشان می دهند دستگاه اطلاعاتی ترکیه با ایجاد اتاق عملیات در شهر «عفرین» سوریه برای انتقال مزدورانی از این کشور برای مشارکت در جنگ علیه یمن اقدام کرده است. همه این مسائل به طور مستقیم نشان می دهد که ترکیه برای بازی کثیف در یمن تمایل دارد.

«یاسین اوقطای» مشاور اردوغان طی گزارشی در روزنامه «ینی شفق» وابسته به حزب حاکم تحت عنوان «آیا ترکیه همانطوری که لیبی و آذربایجان را نجات داد برای رهایی یمن از «طوفان قاطعیت» هم اقداماتی را انجام خواهد داد؟».

 همه این مسائل به طور آشکار نشان می دهد که ترکیه، یمن را در چارچوب مسائل راهبردی خود قرار داده است و از طریق بازی در تحولات یمن برای ورود به میدان رقابت عربستان و امارت بهره می برد و تلاش دارد در چارچوب تحولات جدید خود با آمریکا استفاده کند. همزمان با این موضوع، گزارش رسانه ها نشان می دهد که عربستان از آنکارا خواسته است در تحولات جنگ یمن مشارکت داشته باشد.

در بخشی از گزارش روزنامه رای الیوم آمده است: می توان گفت یکی از برجسته ترین اهداف اردوغان هموار کردن زمینه برای برقراری ارتباط با عربستان است که در این زمینه او بر بسیاری از مسائل ژئوپلتیکی و اقتصادی تکیه کرده است. به ویژه این در شرایطی است که ورود ترکیه در برخی رقابت های منطقه ای سبب تحریم این کشور از سوی غربی ها و همچنین تحریم کالاهای ترکیه در کشورهای عربی شده است و این مسائل در کنار شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی را به اقتصاد ترکیه وارد کرده است. به طوری که در نتیجه این مسائل حزب عدالت و توسعه ترکیه پس از چندین سال در انتخابات شهرداری اخیر ترکیه، شهرداری شهر استانبول را از دست داد. این نشان می دهد که اردوغان و حزب وی در انتخابات آینده اوضاع شکننده ای دارند.

با توجه به این موضوع یکی از اهداف حمایت اردوغان از سعودی ها در جنگ یمن، فراهم کردن شرایط برای پایان دادن تحریم کالاهای ترکیه در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و تاثیر این موضوع بر امور داخلی و اقتصاد ترکیه است.

از سوی دیگر آنکارا می خواهد در یمن از جریان اخوان المسلمین حمایت کند تا از این طریق جبهه جدیدی را علیه محور سعودی – اماراتی بگشاید. با توجه به اینکه یمن بسیار به این دو کشور نزدیک است این موضوع نقش برجسته ای را برای آزار دادن  دو کشور فوق خواهد داشت و سبب می شود ترکیه قدرت چانه زنی خود را درباره پرونده های دیگر منطقه در برابر محور سعودی – اماراتی افزایش دهد.

روزنامه رای الیوم افزود: با توجه به موضع قوی بین المللی علیه سعودی ها و همپیمانی آن با دولت سابق آمریکا به عنوان عامل بحران های انسانی ناگوار در یمن، قطعا حمایت سیاسی ترکیه از سعودی ها نتیجه ای نخواهد داشت و اگر ترکیه برای دخالت نظامی تصمیم بگیرد این کشور باید همکاری نظامی در پشت پرده علیه عربستان و دولت منصور هادی رئیس جمهوری فراری یمن را در اولویت قرار دهد.

با توجه به این مسائل می توان گفت همکاری سعودی ها با ترکیه در جنگ یمن به خاطر اهداف کوتاه مدت آنکار برای کاهش تنش با ریاض و نگاه تاکتیکی عربستان برای حفظ استان مارب به هر شیوه ممکن است. در واقع چنین همکاری از هرگونه منطق راهبردی به دور است.

موضوعی دیگر که حتی بایدن هم به آن اشاره کرد این است که همکاری ترکیه با عربستان تاثیر ناگواری در روابط عربستان با امارات در جنگ یمن خواهد داشت. تردیدی نیست امارات و عربستان به حضور ترکیه در یمن به عنوان تهدیدی برای منافع ژئوپلتیک خود نگاه می کنند.

در بخشی دیگری از گزارش روزنامه رای الیوم می خوانیم: هدف راهبردی ترکیه از ورود به تحولات یمن تنها جلوگیری از شکست حزب الاصلاح در شمال یمن نیست. بلکه هدف آن است که به جای عربستان و امارات پایه های اساسی حزب الاصلاح در تحولات یمن تقویت شود. با توجه به این مسائل سرنوشت همکاری احتمالی دوجانبه عربستان و ترکیه محکوم به شکست است. در این چارچوب اردوغان روابط نسبتا خوب خود با مقاومت فلسطین را هم به خاطر تلاش منفعت طلبانه زودگذر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای رهایی از گرفتاری در یمن قربانی خواهد کرد. 

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
کد خبر: 9004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =