پیش‌بینی بازدهی بازارها در سال 1400

هرچند سال 1399 بازارهای مالی عملکرد و بازدهی غیر قابل انتظاری داشتند اما سوال جدی این است که نوسانات سال گذشته امسال نیز تکرار خواهد شد.

به گزارش تحریریه، ارزش بازار سهام کشور از حدود 2500 هزار میلیارد تومان در سال 98 به حدود 6000 هزار میلیارد تومان در سال 99 رسید. البته باید به این نکته توجه داشت که در مرداد ماه سال گذشته ارزش بازار به حدود 8 هزار هزار میلیارد تومان نیز رسیده بود.

همچنین قیمت ارز از حدود 16 هزار تومان به 25 هزار تومان در سال 1399 افزایش یافت. سکه نیز از حدود 6 میلیون تومان در ابتدای سال 1399 به حدود 10 میلیون تومان در پایان سال رسید. همچنین قیمت طلا از حدود 600 هزار تومان به حدود یک میلیون تومان افزایش یافت. بر این اساس طلا افزایش قیمت 77 درصدی را تجربه کرد. از سوی دیگر بازار رمز ارزها در سال 1399 مورد توجه جدی سرمایه گذاران ایرانی قرار گرفت. برای مثال فقط در یک صرافی ایرانی تا کنون بیش از 600 هزار نفر فعال شده اند و ظاهرا حدود  یک میلیون ایرانی در بازا رمز ارزها فعال هستند. بر این اساس قیمت هر بیت کوین به عنوان مشهور ترین ارز دیجیتال از حدود 6 هزار دلار در ابتدای سال به حدود 55 هزار دلار تا پایان سال افزایش یافته است. بر این اساس بیت کوین افزایش قیمت 1000 درصدی را تجربه کرد.

اما در این بین میزان سود سپرده بانکی در همان محدود 18 درصد باقی ماند این درحالی است که نقدینگی بیش از 35 درصد افزایش یافت و به 3400 هزار میلیارد تومان رسید. مسکن نیز از هر متر 15 میلیون تومان در تهران به بیش از 28 میلیون تومان افزایش یافت.

بازار رکودی مسکن در سال 1400

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند بازارها در سال 1400 پس از انتخابات وارد فضای رکودی خواهند شد. به عنوان مثال هرگونه افزایش قیمت مسکن در (سه ماهه ابتدایی و پیش از انتخابات)سال 1400 بسیار بعید به نظر میرسد.  موضوع افزایش 5برابری قیمت مسکن در دوره اخیر در تاریخ بی سابقه بوده و بعید است با توجه به افزایش شدید قیمتها این روند ادامه داشته باشد.

از سوی دیگر به احتمال زیاد بازار ارز و طلا  یک حالت با ثبات نسبی را در پیش خواهد داشت و به احتمال زیاد شاهد ریزش قیمت ارز نیز خواهیم بود. 

اونس جهانی درگیر بودجه کرونایی دولت بایدن

اگر بازار اونس جهانی در مسیر نزولی باشد ریزش قیمت طلا شدیدتر خواهد شد اما اگر به واسطه عواملی مثل بودجه 1.9 هزار میلیاردی دولت بایدن برای عبور از رکود کرونایی تورم جهانی افزایش یابد بازهم قیمت طلا در بازار داخلی روند قابل پیش بینی خواهد داشت. ضمن اینکه میز بازار تحریریه پیش بینی می کند بازار نقره به دلیل حباب منفی بیشتر از طلا سوداوری بالاتری داشته باشد.

بیت کوین؛ صعودی یا نزولی؟

اما یکی از عجیب ترین بازارها در سال آتی بازار ارزهای دیجیتال می باشد.  لازم به ذکر است، کل واحد های عرضه شده در بازار بیت کوین برابر با 21,000,000 می‌باشد که تا امروز  یعنی در سال 2021 میلادی تنها حدود 18,630,000 واحد از کل واحد های بیت کوین استخراج شده است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که محدودیت عرضه در بیت کوین نقطه ضعف این ارز دیجیتال می باشد. اما با توجه به حجم قابل توجه از واحد های استخراج نشده بیت کوین می توان انتظار داشت که قیمت بیت کوین در آینده همچنان صعودی باقی بماند.

هرچند برخی وعده افزایش قیمت بیت کوین تا بیش از 150 هزار دلار را تا پایان سال جاری میلادی داده اند اما در بازار داخلی ریسکهای از جمله مسدود شدن صرافیهای داخلی وجود دارد. به هر حال  نکته قابل توجه در خصوص بیت کوین و سایر رمز ارز ها این است که پیش بینی آنها کار ساده ای نیست. 

برخی از پیش ‌بینی‌ها با توجه به شباهت رفتار فعلی قیمت بیت ‌کوین با روند صعودی بی‌سابقه آن در سال 2017 صورت گرفته است. در آن زمان قیمت ارزهای دیجیتال به سرعت افزایش یافت و قله‌ های تاریخی خود را ثبت کرد. پس از مدت کوتاهی دوباره قیمت‌ها سقوط کرد و سرمایه ‌گذارانی که شتابزده به این بازار وارد شده بودند متحمل ضررهای سنگینی شدند.

فاجعه کاهش تولید خودرو و پیش بینی اولیه از ریزش قیمت در بازار آزاد

آمارهای تولید در کل سال 99 نشان می‌دهد که خودروسازان توانسته‌اند تا حدودی از فاجعه کاهش تولید 40درصدی خود را به رشد 18 درصدی برسانند. از طرف دیگر سررسید تحویل هزاران دستگاه خودرو پیش‌فروش‌شده در سال 1400 است. اگرچه بسیار خوش‌بینانه خواهد بود اگر بگوییم در سال آینده عرضه و تقاضا در بازار خودرو با هم هم‌پوشانی خواهند داشت، اما دست‌کم می‌توان به این امید داشت که روند این پدیده اقتصادی شکلی متعادل به خود می‌گیرد. اینها در حالی است که خودروسازان بتوانند از پس تعهدات معوق خود بربیایند. در این صورت، می‌توان به این نتیجه رسید که قیمت خودرو در بازار آزاد ریزش جدی را تجربه خواهد کرد. همچنین هنوز هیچ چراغ سبزی در خصوص واردات خودرو خارجی داده نشده و قیمت این خودروها به قیمت ارز وابسته خواهد بود به عبارت دیگر نباید از محل افزایش عرضه امیدواری به کاهش قیمت جدی وارداتیها داشت.

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۳
کد خبر: 9029

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایران IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
      1 0
      هرچی به جدول متن نگاه می کنم می بینم چقدر اول سال اوضاعمون بهتر از آخر سال بود. خدا به آخر امسال رحم کنه. حداقل زنده بمونیم