اثر شدید انتخابات 1400 بر بازار سهام/واکاوی 2 سناریو اصلی بورس

انتخابات ریاست جمهوری میتواند بیشترین تاثیر را در شرایط بورس طی سال ۱۴۰۰ داشته باشد.

به گزارش تحریریه، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند مهم‌ترین چالش پیش روی بازار سرمایه در سال آینده باشد. در این میان نمادهای ارزنده سال آینده را نیز تحت شرایطی می‌توان نام برد.

اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال پیش برود و هیچ گشایشی در دریچه سیاسی ایجاد نشود، دلار رشد خواهد کرد و از همین رو اغلب سهام به ویژه سهام دلاری رشد خواهند کرد. در همین حال سهامی که ارز ترجیحی آنها قطع و به نیمایی تبدیل می‌شود هم در این شرایط رشد می‌کنند. صنایع غذایی و دارویی در این دسته هستند.

اما اگر گشایش سیاسی رخ دهد به نظر میرسد، صنعت پتروشیمی، خودرو و برخی از معدنی‌ها می‌توانند خیلی بهتر عمل کنند و رشد آنها بیش از دیگر صنایع خواهد بود.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه تاکید دارد، باید توجه داشت در شرایطی قرار داریم که پیش‌بینی رقم شاخص در اسفندماه سال آینده خیلی قابل پیش‌بینی نیست. اما اگر گشایش‌های سیاسی و اقتصادی رخ دهد، به نظر شاخص می‌تواند در سال آینده رشد کند و در اسفندماه دست‌کم بالای دو میلیون واحد قرار گیرد که آن را هم مدیون رشد پتروشیمی‌ها، معدنی‌ها و خودرویی‌هاست.

با این حال به نظر میرسد، با توجه به شرایط مبهم اقتصادی و سیاسی، پیش‌بینی کردن چندان منطقی نیست و در واقع نمی‌شود پیش‌بینی درستی انجام داد.

شاخص بورس پس از ریزش‌های پی‌درپی طی ماه‌های گذشته حالا با قرار گرفتن در مسیر صعودی بار دیگر مورد توجه قرار گرفته است. البته باید اشاره کرد که مورد توجه بودن بورس محدود به چند ماه اخیر نمی‌شود و چگونگی وضعیت این بازار طی دو سال اخیر به یکی از مهم‌ترین بحث‌های اقتصادی تبدیل شده است.  بر همین اساس کسانی که در انتخابات ۱۴۰۰ کاندید می‌شوند باید به بازار سهام توجه زیادی کنند زیرا تعداد سهامداران بازار سهام به شدت افزایش پیدا کرده است. با توجه به اینکه تعداد فعالان بازار سهام افزایش چشم‌گیری داشته احتمالا اکثر کاندیدها سعی دارند از بورس دفاع کنند اما حرف تا عمل فاصله زیادی دارد.

پایان/

۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 9035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =