217 دیدار پنهان خانواده سلطنتی انگلیس با شیوخ عربی

درحالی پادشاه های عربی خلیج فارس به سرکوب، کشتار و شکنجه و بازداشت حامیان اصلاحات سیاسی دست می زنند که از سال ۲۰۱۱ تاکنون خانواده سلطنتی انگلیس 217 بار با این حکام مستبد دیدار داشته است.

به گزارش تحریریه، رسانه های بریتانیایی فاش کردند از آغاز سرکوب اعتراضات موسوم به بهار عربی در ۱۰ سال قبل، خانواده سلطنتی انگلیس بیشتر از ۲۰۰ بار یعنی تقریبا هر دو هفته یک بار با  پادشاهان حکومت های مستبد عرب خلیج فارس دیدار داشته اند. این دیدارها اغلب با نقض فاحش حقوق بشر در این کشورها همزمان بوده است.

جالب آنکه فعالان حقوق بشر و منتقدان به علت اعتراض به روابط خانواده ویندزور با این رژیم های خودکامه مجازات شده اند اما دولت های لندن به رغم ادعاهای جهت دار حقوق بشری خود نتوانستند در مقابل خواست خانواده سلطنتی و علیه حکام عربی اقدامی را انجام دهند.

«فیل میلر» در این زمینه در تارنمای «بریتانیای غیرمحرمانه» نوشت: شاهزاده چارلز وارث تاج و تخت از سال ۲۰۱۱ تاکنون ۹۵ جلسه و دیدار با پادشاهی های عربی خلیج فارس داشته است که این بزرگترین تعامل میان یک پادشاه انگلیس با رهبران دیگر کشورهای جهان محسوب می شود.  

 در این زمینه پادشاهی بحرین با داشتن ۴۴ دیدار با اعضای ارشد خانواده ویندزور در یک دهه رکود دار است و پس از آن نیز خانواده پادشاهی عربستان قرار دارد.

خانواده ویندزور از طریق منافع مشترکی که با حاکمان عربی در زمینه پرورش اسب یا خرید جواهرآلات گرانبها به راه انداخته معمولا دوستی شخصی را هم با آن ها دارد.

در این راستا مردم انگلستان نیز حداقل ۱.۴ میلیون پوند بابت پرداخت هزینه سفر خاندان سلطنتی به کشورهای عربی مالیات داده اند. هزینه سفر یک شبه شاهزاده چالز به یکی از کشورهای عربی بیشتر از ۲۰۱ هزار پوند بوده است.

به اعتقاد تحلیلگران، اگرچه قرار است طبق قانون انگلیس خانواده سلطنتی غیرسیاسی باشند اما دخالت آن ها در تحولات بحث برانگیز خاورمیانه که گاهی اوقات حتی با قراردادهای خرید تسلیحات هم ارتباط پیدا می کند در تضاد آشکار با قانون اساسی انگلیس ارزیابی می شود. از سوی دیگر حمایتی را که خانواده سلطنتی از سرکوبگری حکام مستبد کشورهای عربی به ویژه در جنبش دموکراسی خواهی ۱۰ سال اخیر نشان داده است نیز تردیدها نسبت به ماهیت سیاسی اقدامات خانواده ویتدزور را تشدید کرده است.  

درحالی پادشاه های عربی خلیج فارس به سرکوب، کشتار و شکنجه و بازداشت مخالفانی که خواستار اصلاحات سیاسی در این کشور دست می زنند که از سال ۲۰۱۱ تاکنون خانواده سلطنتی انگلیس ۲۱۷ بار با این حکام دیدار داشته است.

در این زمینه پادشاهی بحرین۴۴ دیدار، عربستان سعودی ۴۰ بار، اردن ۲۹، امارات ۲۸ ملاقات، قطر ۲۵ بار، کویت و عمان ۲۲ دیدار و مراکش نیز ۷ ملاقات را خانواده سلطنتی انگلستان داشته است.

پایان/

۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =