6 میلیارد دلار از جیب مردم ایران به جیب استانهای مرکزی واریز می شود

پروژه های انتقال آب به کویر مرکزی ایران مجموعا 121 هزار میلیارد تومان هزینه در بر خواهد داشت که از جیب همه ملت پرداخت می شود.

به گزارش تحریریه، به جای اصلاح سیاست ویرانگر ایجاد صنایع آب بر در کویر مرکزی ایران و انتقال آنها به جنوب کشور، پروژه های انتقال آب با هزینه سرسام آور 121 هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. یعنی سیاستی دقیقا عکس سیاست های مبتنی بر آمایش سرزمین در دستور کار قرار گرفته است.

این پروژه ها آب را از دریای عمان به کرمان، یزد، خراسان جنوبی و اصفهان منتقل می کند تا صرف استفاده در صنایع آب بری مانند فولاد، پتروشیمی، کاشی و مانند اینها شود.

عمده این صنایع خصوصی بوده و به سرمایه داران نزدیک به حلقه های قدرت تعلق دارند و قرار است 9 میلیارد دلار از منابع عمومی کشور برای تثبیت آنها در مرکز کویری کشور صرف شود.

پیش از این متخصصان جهانی بارها از سیاست ایران برای ریختن دلارهای نفتی در جهت ایجاد صنعت های آب بر در کویر اظهار شگفتی کرده بودند و این سیاست قرار است ادامه پیدا کند و تثبیت شود.

این چهار استان درحالیکه کلا 13 درصد از جمعیت کشور را دارا هستند قرار است 9 میلیارد دلار از منابع عمومی را برای یک کار غلط به خود اختصاص دهند، درحالیکه با صرف این مبلغ در مزیت های کویری مانند پسته، گز، گیاهان دارویی و مانند اینها می توان دهها برابر درآمد بیشتر ایجاد کرد.

اگر قرار است برای یک جمعیت 10 میلیون نفری که 99 درصد آنها در این پروژه های انتقال آب ذی نفع نیستند 9 میلیارد دلار هزینه شود، می بایست برای انتقال آب و یا هزینه هشابه برای سایر استانها بیش از 80 میلیارد دلار هزینه شود.

آیا قرار نیست به این موضوع مهم رسیدگی شود که چه جریانی این تبعیض سیستماتیک را به اسم استانهای مرکزی و به کام حلقه های قدرت مهندسی می کند که نتیجه آن گسیختن حلقه های استحکام ملی و ایجاد حس تبعیض در استانها مرزنشین است.

چرا باید سیاستی که از دهه 1370 و توسط جریان کارگزاران سازندگی آغاز شد ادامه پیدا کرده و در سکوت خبری و به عنوان پرچم افتخار در رسانه ملی! به عامل تضعیف کشور تبدیل شود؟

پایان/

۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 19
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
      10 12
      تا کور شود هر انکه نتواند دید، جناب مهندس، متفکر، حسود نقشه کش، اینجا زندگی نمی کنی بفهمی کویر نشینان از بی آبی چه می کشند، این حرف های مفت چیه بلغور می کنی اصلا می دونی آمایش سرزمینی یعنی چه؟
      • اصغر IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
        0 0
        الغ به مردم چه مربوط چه میکشین جهنم کل ایران کارمیکنه تهران اصفهان میخوره چه خیری دیدیم ازحکومت فعلا که ازجیب مادرمیاد توچه ... هستی
      • سعید IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
        1 0
        جناب متاسفانه شما سطحی نگری . شاید کشاورزی هستی که چند هتکار زمین داری و خیال می کنی همین امروز فرداست که یه لوله بیست اینچ آب شیرین بیارن سر زمینت و بگن اینم شیر فلکه اش ، دوست داشتی پارک آبی تاسیس کن یا دریاچه درست کن . نه عزیز از این خبرا نیست ، چیزی به امثال شما نمیرسه ، دولت اگر غصه امثال شما را می خورد وام برای قطره ای کردن آبیاری به شما می داد تا با همان آب کم شیرین که داشتین به کشاورزیتون برسید ، با آب شور دریا که نمیشه کشاورزی کرد و با توجه به هزینه سرسام آور و دائمی شیرین سازی هم نمیشه از اون برای کشاورزی آنهم با روشهای آبیاری سنتی استفاده کرد . می تونست بخشی از وام بلاعوض باشه ولی دولت ترجیح داده پول را از جیب شما برداره و آب از دریای عمان را برای صنایع آب بر آقازاده ها ببره .
    • كوروش IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 1
      اگر اينقدر به دلار هاي غزه لبنان وعراق ويمن و سوريه توجه ميشد خوب بود
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 0
      واقعا درسته دیگه تبیض ازین بیشتر نمیشه اینا تیشه به ریشه انقلاب زدن
    • دزفولی IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      هزینه ریالی؟؟؟؟؟؟؟؟ نه دلاری
    • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 1
      خودت رو ناراحت نکن.هر مسئول فقط در مقابل مردم استان خودش مسئوله
    • صالح IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 0
      کار لغو بیهوده در دفتر تاریخ ایران باقی خواهد ماند.. مسولان نادان بجایی اینکه صنایع آب بر رو در استان‌های دارای منابع آب ایجاد کنن بر عکس عمل کردن این اشتباه در تاریخ ایران به پای آنها ثبت خواهد شد..
    • رسول IR ۰۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 0
      مبحث طرح‌شده درخور توجه است؛ اما آیا واقعا آب امنقال داده‌شده صرف چمد کارخانه آب‌بر خواهد شد و یا صرف امور دیگر نیز مانند آب شرب و کشاورزی نیز خواهد شد. آیا اکنون که این صنایع در این مناطق پاگرفته است؛ انتقال آن به نزدیک سواحل جنوبی یا منابع مشابه چقدر هزینه خواهد برد؟ اگر این صنایع به مناطق مرزی برده شود؛ در صورت بروز بحرانی مانند جنگ، بحث‌های امنیتی برای به‌وجود خواهد آمد؟ سپاس
    • محمد IR ۰۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 0
      عالی، حرف دل 90 درصد مردم ایران
    • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      2 2
      درست مثل اینه که بگی در زمان جمگ ایران و عراق بگی برای نجات استانهای غربی جوانان سایر استان را به کشتن ندیدم
    • علیرضا IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 2
      برای چی نفاق وفتنه درجامعه ایجادمیکنی؟آنچه که میگویم بسیارجدی بگیریدوبعدازاین اگربه این یاوه گویی هاادامه بدهیدمسلماًومطمئناًبه ضررتان تما خواهدشد.مگرآن هموطنانی که شما۱۳%میدانید،حق زندگی دراین سرزمین راندارند!؟مگرنمیدانیددرجغرافیای خشک ایران قراردارند؟پول این ملت صرف خودشان میشود،شماناراحتید؟یاتوقع داریداین۹میلیارددلاررابه حساب جنابهالی واریزنمایند؟پروژه ای بااین وسعت که زمینهای خشک وقابل کشاورزی،سرسبزی وایجادسرمایه وبازدهی رابرای اقتصادایران وایرانیان به ارمغان میاوردازنظرشما،بیهوده ومایه نقصان ونابودیست؟یعنی منطق عقل نمیداندکه ایجاداین پروژه درتاریخ ایران بی نظیراست؟یعنی شماتااین حدازموضوعات بین المللی ناآگاهیدکه اقدامات ظالمانه ترکیه برای ایجادسدآتاترک بین ترکیه وعراق وسدی دیگربین ایران وترکیه که ازهرجهت خودرادرگیرکرده رانمیبینیدوکشوراتیوپی هم به همین صورت وازدیدشماحتماًکاراحمقانه ای بوده!درآخرتوصیه میشودچه به قصدمنافع جناحی وچه ایجادنفاق قلم زده ایددیگرتکرارنکنیدکه مشتاقانه درجهت اوامررهبری معظم وخواست فرمانده سپاه برای فرمایشات معظم له جوردیگری برخوردمیشود،ازخدابترسیدوتوبه کنید..
      • سعید IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
        0 0
        به نظرم این بنده خدا خودش هم متوجه نشده چی گفته . اما در اینکه خبر را درست هم نخونده شکی نیست . در خبر گفته شده جمعیت این استانها ۱۳ درصد کل کشور هست و کاش به جای اجرای این طرح که نفعش به تنها ۱٪ جمعیت این استانها می رسد طرح هایی اجرا می شد که نفعش به بیشتر مردم همین استان ها می رسید . نگارنده متن اعتراضی به اختصاص بودجه به این استان ها نداشته ، اعتراضش به طرحی است که بیشتر مردم استان های مذکور نفعی از آن نمی برند . برای مثال اگر این پول صرف مکانیزه کردن آبیاری زمین های کشاورزی می شد که با ایجاد بهینه سازی و صرفه جویی نزدیک به ۷۰ درصدی در مصرف آب مشکل اشتغال را برای خیل عظیمی از کشاورزان که اتفاقا از قشر محروم این استان ها هم هستند حل می کرد .///// بر خلاف تصور برخی این آب قرار نیست صرف کشاورزی شود چون آب شور که به درد کشاورزی نمی خورد ، شیرین سازی آن برای کشاورزی به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و خیلی گران تمام می شود که اگر داشت کشورهایی همچو کویت ، امارات ، عربستان و .. اکنون صادر کننده محصولات کشاورزی بودند نه وارد کننده ، علاوه بر این حجم آب انتقال یافته جوابگوی کشاورزی نیست .
    • علیرضا IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 1
      مجددتوصیه میشود،تامل نموده ودیگرتکرارنکنیدکه دراینصورت درلیست سایتهایی قرارمیگیریدکه ازولنگاری،ازچه چیزی؟دقت کنیداز《ولنگاری》درمیاییدکه اگربدانیداصلاًبه نفعتان نیست؛ودرآخربه هیچ عنوان پیگیراین ایمیل یاجی میل نشوید،به نفعتان است وخطاب به مدیرمسوول این سایت که قرآن بخوانیدتابدانیدجزای فتنه انگیزان،یاوه گویان ودشمنان خداوندچیست وصبرجمهوری اسلامی ایران هم حدی دارد.متن فوق ازیک هموطن،باتشکر
    • شهرام IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 1
      با سلام اصولا سیاست دولت در خصوص مجوز صنایع و کارخانجاتی که نیاز به آب فراوان میباشد کاملا اشتباه میباشد.اکثر کارخانجات در مناطق کویری و خشک مجوز احداث میگیرن.نیروگاهای گازی که نیاز به آب فراوان دارن را در مناطق کم آب و خشک احداث میشوند که با احداث چاه قاتل ابهای زیر زمینی میباشند.واقعا آیا احداث اینگونه صنایع کارشناسی میگردن یا عواملی دنبال مسائل خاصی هستند
      • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
        1 2
        شهرام عزیز، بهرحال این صنایع، تولید فولاد مس، فولاد وپتروشیمی وسرایک وکاشی، در زمانی که مشکل آب نبوده درکنار معادن عظیم دردسترس، احداث شده، جمعیت زیادی با خانواده های خوددر این مناطق مستقر شده اند و صنایع تکمیلی مربوطه نیز در این استان ها تعریف و اجرایی شده اند، حالا به نظر شما آیا درسته که بگیم انتقال آب به این مناطق توجیهی ندارد وکار پوپولیستی وبدون فکر و... است، اگه حتی آب شور تنهاهم به این حوزه آبریز از طریق دریای عمان تزریق بشه در آب وهوای شهرهای کویر نشین تاثیر مثبتی خواهد داشت ومانعی خواهد بود برسر راه مهاجرت به شهرهای آباد تر و راهی در مسیر آبادانی شهرهای حاشیه کویر.
      • سعید IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
        0 0
        کارخانه ها در نزدیکی معادن بزرگ تاسیس شده اند !!؟؟ برای مثال شما چند تا معدن بزرگ سنگ آهن نزدیک کارخانه فولاد مبارکه را نام ببر که ما هم ندانسته از دنیا نرویم . این کارخانه بیشترین فاصله را با معادن بزرگ سنگ آهن در کشور را دارد ، علاوه بر این به هیچ منبع آبی قابل توجهی هم نزدیک نیست .// نکته آخر اینکه صنایع آب بر خواه ناخواه با خودشون مشکل آب را به همراه می آورند و تاسیس آنها در مناطقی که از نظر منابع آبی در وضعیت حساسی هستند در هر زمانی توجیح ندارد . بدون شک استانهایی همچو یزد در هیچ زمانی جزو استان های عادی از نظر آبی نبوده که تاسیس اینهمه کارخانه آب بر کاشی سازی در آن توجیه پذیر باشد .
    • سعید IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      1 1
      بالاخره یه خبرگزاری دیدیم که یک نقد واقع گرایانه از این خبر منتشر کنه . متاسفانه این نوع پروژه های کذایی و عوام فریبانه ( پوپولیستی ) در دولت هایی که هیچ دستاورد قابل ذکری ندارد به وفور رخ می دهد .// متاسفانه طرح اعطای وام برای مکانیزه کردن آبیاری زمین های کشاورزی که بخشی از آن هم بلاعوض بود و باعث صرفه جویی حدود ۷۰ درصدی مصرف آب میشد و در دولت قبل اجرایی شد در دولت تدبیر و امید متوقف و پولی که باید در آن مسیر هزینه میشد صرف چنین طرح های کذایی مردم فریب شده !؟ ولی هیچکس نمیپرسه هزینه گزاف و دائمی شیرین سازی این آب از کجا قراره تامین بشه !؟ همچنان از جیب ملت و به کام سرمایه دارن !!
    • هموطن IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
      0 0
      اصلا دولتهای حال حاضر و گذشته هر کار مدیریتی در مورد کنترل منابع ابی انجام دادن غلطه.از خشک شدن اب دریاچه ارومیه تا شور کردن اب کرخه.