هیل؛ بایدن در مورد برجام درجا می زند، زمان دارد می گذرد

تارنمای زیرمجموعه کنگره آمریکا در گزارشی ضمن انتقاد از در جا زدن دولت جو بایدن در موضوع برجام به کاخ سفید هشدار داده که زمان برای آمریکا و متحدانش در حال از دست رفتن است.

به گزارش تحریریه، تارنمای نشریه «THE HILL» در گزارشی با عنوان «آیا دیپلماسی بایدن با ایران کار می کند؟» نوشت: جو بایدن ماه گذشته اعلام کرد که آمریکا در حوزه سیاست خارجی به عرصه بین الملل بازگشته است و دیپلماسی در مرکز توجه آن قرار می گیرد. همچنین اعلام شد آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا هم دیدگاه سخت بیگانه هراسی، تعرفه گذاری ترامپ و دیگر رویکردها در مورد آسیا را کنار می گذارد.

طبق این گزارش، اما در مورد تهران زمان با سیاست های بایدن سازگاری ندارد زیرا در انتخابات تابستان آینده ایران ممکن است یک دولت اصولگرا به قدرت برسد.

همچنین هفته گذشته خبرهایی در زمینه نفوذ ایران به پایگاه نظامی آمریکا و تهدید به تلافی ترور قاسم سلیمانی یکی از فرماندهان سپاه منتشر شد.

گزارش فوق، ایران را از مهمترین چالش های امنیت ملی ایالات متحده برآورد کرده و آورده است بایدن و اوباما تصور می کردند با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ می تواننتد ایران را کنترل کنند اما هر دو طرف میز نسبت به نقایص توافق انتقاداتی داشتند. پایان تقریبی توافق در سال ۲۰۲۵ و کاهش محدودیت های هسته ای و دربرنگرفتن برنامه موشکی ایران از جمله کمبودهای برجام از نگاه غرب عنوان شده است.

این گزارش سپس با ارزیابی اقدامات ترامپ در خروج از توافق هسته ای آورده است: تحریم های آمریکا علیه تهران نوعی جنگ اقتصادی است؛ ایران قصد داشت تا هزینه های تحریم را برای آمریکا بالا ببرد؛ ترور ژنرال سلیمانی در بغداد هم مسیر دیپلماسی را هموار نکرد.

رسانه کنگره آمریکا افزود: به همین دلایل بازگشت به توافق هسته ای کار آسانی نخواهد بود. ایران لغو همه تحریم های وضع شده در دوره دونالد ترامپ را به عنوان پیش فرض بازگشت به برجام و مذاکرات آتی اعلام کرده است. در مقابل بایدن هم اصرار دارد که ابتدا ایران غنی سازی اورانیوم را متوقف کند ضمن اینکه خواستار طولانی تر شدن و تقویت توافق نیز شده است.

اکنون رابرت مالی مسئول پرونده ایران در کاخ سفید شده که البته انتقادات از وی بسیار زیاد بوده است. وی از طرفداران سرسخت مذاکره با ایران و مخالف تند تحریم بود. وی در سال ۲۰۱۸ در مقاله ای تصریح کرد که با اعمال تحریم های جامع و فشار بر ایران، ایالات متحده احتمالا به هیچ یک از خواسته های خود دست نمی یابد. وی در مقابل پیشنهاد داد مذاکرات با ایران در چارچوبی وسیعتر برای رفع تنش ها در خاورمیانه دنبال شود. با این حال تندروها در آمریکا از این می ترسند که معامله بیشتر با تهران، قدرت نظام ایران را بیشتر کند. سناتورهای افراطی به بایدن می گویند که آمریکا باید با واقعیت در برنامه هسته ای مقابله کند. آن ها بر استفاده همزمان ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی تاکید دارند.

از نظر این مقاله یک چالش بزرگتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است که احتمال دارد مدت زمان زیادی از حضور وی در قدرت باقی نمانده باشد. وی به شدت مخالف توافق با تهران است برجام را خداحافظی با رژیم کنترل تسلیحات می داند. اما در کل زمان در حال حرکت است و ایالات متحده در همان نقطه درجا می زند اما تحولات در اوج جریان دارد.

پایان/

۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 9086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =