ایران جذاب ترین و ترکیه بدترین کشور

پس از اینکه آمریکا عملا عملکرد داوری تجاری سازمان جهانی تجارت را فلج کرد، سازمان تجارت جهانی بلاموضوع شده است. 

تنظیم تجارت جهانی با اقدام آمریکا فاقد نظام حل اختلاف است و وقتی نظم تجاری فاقد متد حل اختلاف باشد درست مثل این است که وجود ندارد؛ در آینده پیمان های تجارت آزاد دو جانبه و بین دو کشور، جایگزین پیمان های منطقه ای و سازمان جهانی تجارت می شود.

عملا انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا بدنبال امضای قرارداد های تجارت دو جانبه با کشور هاست. سازمان تجارت جهانی و پیمان های منطقه ای رو به افول و قرارداد های تجارت ترجیهی دوجانبه جایگزین آن می شود. آمریکا نیز به دنبال فاصله گرفتن از سازمان تجارت جهانی و امضای پیمان های دو جانبه است. 

آنچه که بین ایران و چین امضا شد فاقد عدد و رقم است و به خصوص تعرفه گمرکی در آن نیست. عدد تعرفه گمرکی است که تعیین کننده است. نهایتا این سند همکاری با یک توافق نامه گمرکی حالت عملیاتی پیدا کند. 

اگر واردات کالا به ایران در سال ٩٩ دلاری محاسبه شود و حقوق گمرکی کالاهای وارداتی نیز به دلار محاسبه شود تعرفه کالاهای وارداتی به ایران ١.۶ درصد خواهد بود در حالیکه تعرفه کالاهای وارداتی چین ۴ درصد است. برای اینکه سند همکاری به یک توافق نامه گمرکی تبدیل شود دشوار ترین قسمت تعرفه گمرکی است که ایران هیچ مشکلی ندارد. 

تبدیل بخشی از سند همکاری به یک توافق نامه گمرکی فقط به ۴٨ ساعت مذاکره احتیاج دارد چون در طرف ایرانی تعرفه هیچ مشکلی ندارد.

با فلج شدن سازمان جهانی تجارت که بایدن نشان داده از  این روند کاملا راضی است طی پنج سال آینده چین با بقیه کشور ها نیز اقدام به توافق نامه ترجیهی گمرکی خواهد کرد. 

نگارنده پیش بینی می کند ایران طی سه سال آینده با ٣٠ کشور جهان اقدام به امضا توافق نامه ترجیهی دو جانبه گمرکی می کند. اما سند همکاری ایران و چین دو ضلع دارد یک ضلع آن جذب سرمایه خارجی است که موارد ذکر شده در سند جذب صدها میلیارد دلار سرمایه چینی را ممکن می سازد. 

سرمایه خارجی تمایل دارد وارد کشوری شود که بدهی خارجی اش در حدی باشد که بتواند بدهی را پرداخت کند در شرایط موجود فقط ده کشور جهان ظرفیت دریافت وام جدید را دارد یعنی بدهی خارجی اش در سطحی است که پرداخت وام یا سرمایه گذاری در آن فاقد ریسک است یعنی می تواند بدهی را پرداخت کند ایران با ٨ میلیارد دلار بدهی خارجی جذاب ترین کشور جهان است، ترکیه با ۴۵٠ میلیارد دلار بدهی خارجی باید ٣٠ سال آینده کار کند تا فقط بهره وام خارجی اش را پرداخت کند. 

ایران مناسب ترین گزینه برای جذب سرمایه خارجی در منطقه است و ظرفیت دارد تا جایگزین ترکیه در جذب سرمایه خارجی شود. ایران فرصت های انتخاب زیادی دارد. سند همکاری با چین اولین از موج قرارداد های جدید است.

فضا تغییر کرده است.

پایان/ 

۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 9113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • كوروش IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      8 0
      چون بازار ايران انحصاري است تعرفه هرچي باشه مهم نيست
    • امین IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      26 3
      خوابین؟؟؟؟ حتما افغانستان هم امن ترین کشور جهانه با این حساب
      • z IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
        2 1
        خخخ واقعا که !به حق چیزای نشنیده
    • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      5 4
      لا شرقی را از پرچم ایران وسردر وزارت خارجه و.... پاک کنند رسما نوکر بلوک شرق دیکتاتوری شدیم
    • الم IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      3 0
      واقعا جذابه بر منکرش لعنت این هم اومد جذاب تر هم میشود
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      3 2
      کارگری ساده گیر ایرانی نمیاد اینقدر افغانی ... وارد کشور کردند 5000000ملیون افغانی را خداوندوارد کشور کردند وپنج ملیون ایرانی را بیکار وفقیر ومعتاد کردند چپ وراست را نابود کنه چی به سر،تو این کشور تحریم شده بدبخت کارگری ساده را برای ایرانی نمیذارند اینقدر افغانی ...وارد ایران کردند،رکوردار تورم ،فقر،بیکاری،طلاق،رانت،سهمیه بندی علمی یا همون علم فروشی،ناعدالتی،مجرد،افسرده ،معتاد،ایران است،مسولان چپ وراست بیسواد که بدون آزمون با سهمیه مدرک گرفته اند چقدر اختلاص وبی مدیریتی کردند که ایران غنی وثروتمند را به خاک سیاه نشوندن
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۸
      2 4
      آخه بدبخت ها چرا همه اش سم پاشی می کنید ترکیه وضعیتش خوب نیست !!! ترکیه بزودی به ابرقدرت در سطح جهانی تبدیل میشود اصولاً شماها اصلا وابدا نمی خواهید حقارت و پستی خودتان را ببینید .‌وضعیت ایران اینقدر درب و داغون است که هر کم سوادی هم می داند هزاران باند مافیایی تو ایران فعالیت می کند هرگز اینجا بدون ریختن خون حرامیان وحرمزاده ها درست نخواهد شد !!! الان چین می خواهد تو ایران سرمایه گذاری کند شاید البته شاید کمی اقتصاد ایران درست شود خوب مگه شماها نبودید شما سرمایه مردم را به بورس کشاندید وطی شش ماه حدود ۷۰ درصد آن را سوزاندید !!! براستی چند صد هزار نفر تو سطل آشغال به دنبال روزی هستند براستی چند میلیون پرونده قضایی وجود دارد اینجا حتی تو ارگان پلیس دزدی شد . ترکیه عشق خداست با مردمانی سخت کوش و مهربان پیشرفت های که ترکیه تو ۴۰ سال گذشته کرده سبب حسادت شماها گشته است اصلا شماها از کلمه ترک وحشت دارید چون خودتان حقیر هستید واحد پول ایران که تبدیل به ... شد دیگه واقعا چقدر باید پررو باشید که حتی پول افغانی روپیه لیر سوریه هم از ریال ایران باارزش باشد
    • محمد IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۹
      2 3
      خخخخ ترکیه جزو ۲۰ اقتصاد برتر جزو ۲۰ کشور صنعتی و هرچه هلدینگ کشورهای اروپا و آمریکا در این کشور حضور دارد اون وقت ایران از این کشور امن تر