برنامه جدید بایدن برای لغو تحریم ها و بازگشت به برجام

یک گروه دو حزبی شامل بیش از ۴۰ سناتور زنگ خطر را برای «جو بایدن» در مورد برنامه هسته‌ای ایران به صدا درآورده و از رییس جمهوری آمریکا خواست در این زمینه از ترکیبی از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی استفاده کند.

به گزارش تحریریه، «The Hill» به عنوان رسانه کنگره آمریکا در ادامه آورده است: این نامه به بایدن به رهبری سناتور «باب منندز» عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه در حالی نگاشته‌شد که بایدن در تلاش است تا ایالات متحده دوباره به توافق هسته‌ای ایران بپیوندد. معامله‌ای که ترامپ رییس جمهوری سابق در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. قراردادی که به طور رسمی با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (JCPOA) شناخته می‌شود.

این ۴۱ سناتور در نامه خود به بایدن نوشتند: «اگرچه ممکن است دیدگاه‌های متفاوتی در مورد برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ و رویکرد کلی کمپین فشار حداکثری دولت ترامپ داشته باشیم اما ما باید با این واقعیت روبه‌رو شویم که ایران فعالیت هسته‌ای خود را به شیوه‌های هشدار دهنده‌ای از جمله افزایش تحقیقات در زمینه سانتریفیوژها، تولید و غنی‌سازی اورانیوم به میزان ۲۰ درصد، تسریع کرده‌است.

آنها ادامه دادند: «ایران نباید در سیاست آمریکا تردیدی داشته باشد. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان ممکن است از نظر تاکتیکی اختلاف نظر داشته باشند اما همه آنها در جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و پرداختن این کشور به طیف گسترده‌ای از رفتارهای غیرقانونی متحد هستند».

در ادامه گزارش آمده است: دولت بایدن نیز گفته که قصد ندارد تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را که طیف وسیعی از بخش‌های اقتصادی ایران را هدف قرار داده تا زمانی که تهران به برجام پایبند شود، لغو کند.

ایران این شرایط را رد کرده و خواستار آن است که دولت بایدن و جامعه جهانی تحریم‌های اعمال شده توسط دولت ترامپ را قبل از اینکه موافقت خود را برای بازگشت به توافق انجام دهد، لغو کنند. تهران همچنین تهدید کرده در صورت عدم دستیابی به امتیازات خواسته‌شده، بازدید بازرسان آژانس بین‌المللی را که طبق مفاد توافق نامه الزامی هستند، ممنوع خواهد کرد.

اکثر قانونگذاران دموکرات حمایت خود را از تلاش‌های بایدن برای پیوستن مجدد به برجام اعلام کرده‌اند اما جمهوری‌خواهان پیوستن مجدد به توافق را حتی اگر دولت بایدن بخواهد از آن به عنوان نقطه شروع برای مذاکره در مورد یک معامله جامع و قوی‌تر استفاده کند، به طور کامل رد کرده‌اند.

این مخالفت‌ها شامل مقابله با ایران بر سر برنامه موشک بالستیک، بودجه گروه‌های تحت حمایت ایران در سراسر خاورمیانه، نقض حقوق بشر علیه شهروندان در ایران و بازداشت شهروندان آمریکایی با انگیزه سیاسی است. 

در ادامه این نامه آمده‌است: با نگاه رو به جلو، ما کاملا اعتقاد داریم که شما باید از تمام قدرت ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی ما در هماهنگی با متحدان آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل و منطقه استفاده کنید تا به توافقی برسید که مانع دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای، فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این کشور در سراسر خاورمیانه و برنامه موشکی بالستیک آن شود.

معنای این گزاره این است که لغو تحریم ها با صورت گام به گام و در ترکیب با احیای برجام مهندسی شده و جلوی ادامه مسیر کنونی ایران گرفته شود که پس از قرارداد راهبردی 25 ساله با چین سرعت بیشتری پیدا کرده است.

آنها همچنین نگرانی خود در مورد حملات مداوم علیه پرسنل ایالات‌متحده در عراق توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران را مطرح و خواستار این شدند که دولت آزادی شهروندان آمریکایی همچون «باقر و سیامک نمازی»، «مراد طاهباز» و «عماد شرقی» را در اولویت قرار دهد.

نمایندگان مجلس همچنین رایزنی دولت با متحدان مهم خاورمیانه همچون اسراییل و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای پیشبرد اهداف در زمینه مقابله ایران را موضوعی حیاتی دانستند.

پایان/

۱۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =