پیش بینی بازار خودرو در سال 1400

بازار خودرو در سال 1400 به دلیل اثر متغیرهای مختلف دوران آرامی را سپری خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، بازار خودرو از سال 1397 تاکنون دچار رکود و فساد شده و دو متغیر منع واردات به بهانه قیمت ارز و عدم عرضه توسط خودروسازان داخلی به بهانه تحریم و به دلیل واقعی زمینه سازی برای فروختن در حداکثر قیمت، کمبود سیستماتیک را در داخل رقم زده است.

نتیجه این مهندسی بازار خودرو، رسیدن قیمت ها به ارقامی شده است که اگر 3 سال پیش به مردم گفته می شد، کسی باور نمی کرد، حتی کسانی که پیش بینی می کردند قیمت دلار به بالای 20 هزار تومان می رسد، زیرا خودروهای وارداتی پس از افت بیش از 20 درصدی هنوز با دلار 50 هزار تومانی قیمتگذاری می شوند.

حتی برندهای چینی درجه دو و سه در بازار داخل که قطعات آنها عمدتا با دلار 4200 تومانی وارد شده و مشمول تعرفه بالای خودرو هم نبوده اند با قیمت های سرسام آور 40 هزار تا 80 هزار دلار قیمتگذاری می شوند که نشان می دهد اقتصاد ایران با چه منطقی مدیریت می شود.

بازار خودرو در سال 1400

بازار خودرو به دلیل انتظارات تورمی منفی در سال جاری؛ علیرغم نوسان گیری های بی پایان بانک مرکزی؛ منفی است و از مرداد ماه سال 1399 عایدات ارزی کشور افزایش قابل توجهی یافته است و درست از همان زمان قیمت دلار جهشی افزایش یافت و به 33 هزار تومان هم رسید.

قیمت های مدنظر خودروسازان داخلی در اعداد بالا تثبیت شده و برخی خودروسازان داخلی اقدام به عرضه مدل های جدید کرده اند، ضمن اینکه مجلس با جدیت پیگیر آزادسازی واردات خودرو است. این متغیرها در کنار هم باعث کاهشی شدن قیمت ها در بازار شده و این روند تا پایان سال 1400 ادامه پیدا خواهد کرد.

خودروسازان داخلی که به مونتاژ برندهای چینی مشغول هستند به دلیل عدم تقاضا در قیمت های بالا اقدام به فروش اقساطی با دوره زمانی بازپرداخت 60 ماهه کرده و حتی در مواردی بی سابقه اقدام به کاهش قیمت کرده اند.

اگرچه سیاسی کاری در امور اقتصادی به شکل عجیبی تا آخرین روزهای حضور دولت اعتدال در جریان است و در فروردین امثال؛ برخلاف توافق سال گذشته؛ خودروسازان داخلی به دستور دولت اقدام به عرضه برخی مدلها با بیش از 100 میلیون اختلاف با بازار و به روش تحقیرآمیز قرعه کشی کرده اند، اما خودروسازان داخلی در اردیبهشت ماه با قیمت های جدید عرضه خواهند کرد و وضعیت تغییر می کند. لازم به ذکر است که درباره صحت و صداقت قرعه کشی ها تردید جدی وجود دارد و گروهی با گرفتن وجه از خریداران آنها را در قرعه کشی بنده می کنند!

نتیجه گزاره های فوق این است که بازار خودر کاهشی است و امکان بررسی گزینه های متنوع فروش اقساطی در سال 1400 و سال های پیش رو افزایش قابل توجهی پیدا می کند که نشان می دهد عقب انداختن خرید خودرو باعث افزایش گزینه های قابل انتخاب و سود بیشتر مصرف کننده خواهد شد.

با این حال کارشناسان معتقدند که مدیریت حاکم بر بازار خودرو به تحقیر ملی انجامیده و خیابان های ایران را به محقرترین خیابان های جهان تبدیل کرده است که به تسخیر مدل های 30 سال پیش بنجل سازان فرانسوی درآمده است. بنجل سازانی مانند رنو و پژو که بهشتی مانند بازار خودرو ایران را در خواب هم پیدا نمی کنند.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9150

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =