آیا باید منتظر ریزش بازار باشیم؟ + نمودار

بررسی نسبت ارزش بازار سهام بورس و فرابورس به نقدینگی، حاکی از افزایش خیره کننده نسبت مذکور در پایان سال 1399 است.

به گزارش تحریریه، نمودار فوق ارزش کل بورس و فرابورس  در تاریخ 12/29 سال گذشته به نقدینگی پایان سال  1399 را نشان میدهد. همانطور که مشخص است بررسی نسبت ارزش بازار سهام بورس و فرابورس به نقدینگی سال، حاکی از افزایش خیره کننده نسبت مذکور در پایان سال 1399 است.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که با توسعه بازار سرمایه و ورود شرکتهای بیشتر و مشارکت عمومی بیشتر در بورس به تدریج کفها و سقفهای بالاتری برای این نسبت کلان شکل گرفته است.  یعنی اگر روند تاریخی بورس حاکی از نسبت 50 درصدی ارزش بازارها به نقدینگی  باشد به دلیل هجوم ابر شرکتها برای عرضه اولیه در بورس میتوان ادعا کرد که اندازه بازار باید به صورت طبیعی مقداری رشد داشته باشد و به این ترتیب این نسبت رفته رفته میتوانست از 50 درصد مذکور، فاصله بیشتری بگیرد.

از طرف دیگر در اوج سال 83 این نسبت 60 درصد در اوج سال 92 ، 80% و در اوج سال99 حدود 270% بوده است. 

به نظر می‌رسد، اگر روند گذشته تداوم داشته باشد یک کف 60 درصدی و یک سقف 100 تا 120 درصدی برای این نسبت منطقی باشد. 

حال سوال اینجاست با همه تفاسیر؛ نقدینگی انتهای 1400 حداکثر چه عددی میتواند باشد؟

گفتنی است، اخیرا بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرد برای جبران کسری بودجه سالهای 98 و 99 از پایه پولی استفاده شده است و همین موضوع در رشد 35 درصدی نقدینگی در سال گذشته موثر بوده است.

از طرف دیگر باید به این موضوع توجه داشت که در سال 99 کسری بودجه حدود 200 هزار میلیارد تومان و در سال جاری این برآورد به حدود 300 هزار میلیارد تومان خواهد رسید. با این اوصاف اگر برای جبران کسری بوده قرار به رشد پایه پولی (انتشار پول بدون پشتوانه) باشد، این موضوع با بهره گیری از قدرت چرخش پول، در رشد بی ضابطه نقدینگی موثر خواهد بود.

در ادامه روند رشد نقدینگی در سنوات اخیر قابل مشاهده است؛

حال با این تفاسیر و پیش‌بینی‌های قبلی مبنی بر تداوم رشد نقدینگی با نسبت 35 درصدی در سال سال 1400 میتوان برآوردی از رسیدن نقدینگی به 4600 میلیارد تومان در پایان سال را داشت.

به این ترتیب اگر قرار باشد نسبت ارزش بازار به نقدینگی مطابق روند تاریخی خود حرکت کند (بازگشت به محدوده 50 درصد به علاوه رشد طبیعی بازار به دلیل عرضه‌های اولیه) احتمالا میتوان یک پیش‌بینی در سناریوی بدبینانه، برای شاخص کل در محدوده 1.2 میلیون تا 1.3 میلیون واحدی  داشت.

به عبارت ساده تر اگر در محدوده 1.2 میلیون واحدی ارزش بازار تقریبا 6 هزار هزار میلیارد تومان باشد و در پایان سال جاری نقدینگی به 4600 هزار میلیارد تومان برسد، نسبت مذکور حدود 130 درصد خواهد بود.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 9157

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =