امام جماعت القاعده و رابط اخوان المسلمین که مامور پنهان CIA بود

اسناد نشان می دهند سازمان های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا و مقام های ارشد این کشور در سال های گذشته از رهبران القاعده در شبه جزیره یمن محافظت کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای خبری تحلیلی «ولتیرنت» در گزارشی عنوان داشت که شبکه تلوزیونی یمنی «المسیره» روز ۱۶ مارس فایل ضبط شده مکالمه تلفنی «علی عبدالله صالح» رئیس جمهوری سابق این کشور با «جورج تنت» رئیس پیشین سازمان سیا را منتشر کرد که در آن فایل، مقام آمریکایی بر آزادی فوری یک زندانی خاص تاکید کرده است.

به گفته «عبدالقادر الشامی» معاون اطلاعات حوثی های یمن، این زندانی «انور العولقی» بود. وی یک شهروند آمریکایی است که در دوره ای به یک شخصیت کاریزماتیک در گروه القاعده در شبه جزیره عربستان تبدیل شد و حتی به مقام امامت این گروه هم رسید.

العولقی در انگلستان هم تبلیغ و تدریس درس های اسلامی را انجام می داد. وی از سوی اف بی آی مسئول اصلی حمله سال ۲۰۰۰ به ناو یو اس اس کول شناخته و بازداشت شد اما به سرعت آزاد گردید.

او سپس یک بار دیگر در سال ۲۰۰۶ هم به جرم آدم ربایی نظامیان آمریکایی دستگیر  و در یمن بازجویی شد اما دوباره سریع آزد شد. بعدها العولقی با رهبران حزب اصلاح یمن که با اخوان المسلمین روابط ویژه ای داشتند، ارتباط نزدیکی را برقرار کرد. وی در سال ۲۰۱۱ در یمن کشته شد. 

طبق سندی که در سال ۲۰۱۳ از سوی اف بی آی منتشر شد العولقی در سال ۲۰۰۱ سه بلیط برای متهمان حادثه تروریستی ۱۱ سپتاتمبر ۲۰۰۱ خریداری کرد اما این اتهام به هیچ عنوان پیگیری نشد. 

طبق گزارش ولتیرنت، آزادی چند باره وی از بازداشت و درخواست برای رهایی او از مقام های سابق یمنی، سیاست های ریاکارانه مقام های آمریکایی را به اثبات می رساند. با اینحال در سندی که یمنی ها منتشر کردند سخنان اخیر سید حسن نصرالله اثبات می شود که تاکید دارد سرویس های مخفی آمریکا سازمان دهنده گروه های تروریستی القاعده و داعش هستند. هر چند این موضوع سال ها قبل از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم مورد تائید قرار گرفت. 

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 9158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =