شروع خونین خودروهای برقی

اسناد محرمانه نشان می دهند «جف گلکین» سفیر انگلستان در بولیوی نقش مستقیمی را در راه اندازی کودتای سال ۲۰۱۹ بولیوی علیه «اوو مورالس» داشت تا سیطره استعماری لندن بر ذخایر لیتیوم جهان را تثبیت کند..

به گزارش تحریریه، رسانه های انگلیسی به تازگی فاش کردند «جف گلکین» سفیر انگلیس در بولیوی نقش مستقیمی را در حوادثی داشت که به کودتای سال ۲۰۱۹ ارتش این کشور علیه «اوو مورالس» رئیس جمهوری بولیوی منتهی شد. مورالس در آن زمان پس از پیروزی دوباره در انتخابات به اتهام تقلب در انتخابات از سوی ارتش برکنار شد و به مکزیک رفت.

حال مشخص شده است که دخالت مستقیم سفارت انگلستان و منافع شرکت های معدنی فعال در تولید لیتیوم در این تحولات نقش پررنگی داشته و همه اتهامات علیه مورالس دروغ بوده است. گلکین حتی از واکنش های خشونت بار دولت جدید بولیوی که به کشتار معترضان حامی مورالس منجر شد به شدت حمایت می کرد.

براساس اسناد جدید، دوهفته قبل از کودتا در بولیوی، سفیر انگلستان در این کشور به «ادگار ویلیگاس» مهندس کامپیوتر مخالف مورالس که نخستین بار مدعی تقلب در انتخابات شده بود در محل اقامت خود پناه داد. ویلیگاس نقش پررنگی را در تدوین گزارش های بین المللی علیه مورالس و توجیه سرنگونی دولت وی داشت. حتی سفیر انگلستان برای ترددهای گوناگون و انجام خواسته های ویلیگاس از خودروی دیپلماتیک سفارت در لاپاز استفاده می کرد.   

وزارت امور خارجه انگلستان اما این اقدامات را نامطلوب و غیرقانونی تشخیص نداده است. گلکین پس از کشتار معترضان غیرمسلح توسط دولت جدید، از فعالان خیابانی به شدت انتقاد می کرد و همزمان با کشتار آن ها  یک مهمانی مجلل را در سفارت برگزار کرد.

https://www.dailymaverick.co.za/wp-content/uploads/Declass-UKboliviaCoup-inset-5.jpg

تصویر فوق دیدار گلکین با نمایندگان شرکت های معدنی فعال بولیوی در حوزه استخراج لیتیوم در مارس سال ۲۰۲۰ را به نمایش می گذارد. بسیاری از تحلیلگران و اسنادی که به تازگی از طبقه بندی خارج شده است نشان می دهند مهمترین هدف پشت پرده تحولات در بولیوی سیطره بر مهمترین منابع لیتیوم جهان بوده است. زیرا این عنصر کمیاب و گرانبها به شدت در خودروهای برقی، تلفن های همراه و فناوری های نوین به کار برده می شود. 

دولت در لندن و شرکت های بزرگ فعال در بورس فلزات انگلستان از حامیان مالی اصلی کودتا علیه مورالس بودند.

باتوجه به اینکه انگلیس کشور خودروسازی محسوب نمی شود و در حوزه خودروهای الکتریکی هم حرفی برای گفتن ندارد، این گمانه مطرح شده است که دولت انگلیس و شرکت های آمریکایی و در راس آنها تسلا متعلق به ایلان ماسک در پشت پرده کودتا قرار دارند. شروع خونین خودروهای برقی هشداری به کشورهای آمریکای جنوبی است تا خود را برای مقابله با کودتاهای آتی آماده کنند.

پایان/

۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9159

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =