پیشنهاد عجیب وزارت اقتصاد به دولت برای عدم اجرای قانون مجلس

بر اساس اعلام مسئولان،‌ وزارت اقتصاد در پیشنهادی به دولت خواستار عدم اجرای مصوبه مجلس در خصوص وصول حقوق ورودی بر مبنای ارز به نرخ سامانه ای تی اس ( حذف ارز 4200 تومانی از محاسباتی گمرکی) شده است.

به گزارش تحریریه،‌  هیات وزیران در جلسه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، مجموع حقوق گمرکی و سودبازرگانی ۳۵۷  ردیف تعرفه همراه با حذف، ایجاد، اصلاح شرح ردیف تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت فصول کتاب مقررات صادرات و واردات را تعیین کرده  و با اعمال این اصلاحات، مجموع جداول پیوست آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت مادۀ (۱۱) آئین نامه مذکوراز اول فروردین ۱۴۰۰ لازم الاجرا است. از سویی تاکنون در اجرای قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور ، سود بازرگانی قابل اعمال ، جهت اعمال در سیستم و انجام محاسبات حقوق ورودی ، تعیین و تصویب  نشده و به گمرک ابلاغ نشده است.

در همین راستا جمال ارونقی معاون گمرک اعلام کرده است، بر این اساس  در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی ، نهاده های تولید ( مواد اولیه واحدهای تولیدی، مواد واسطه ای، تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با تولید) و لزوم رعایت حقوق مکتسبه صاحبان کالا،  از سوی گمرک ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی پیشنهاد شده تا به روال قبل، حقوق ورودی مانند سال قبل اخذ و نسبت به ترخیص کالاها اقدام شود؛ بنابراین مبنای محاسبات برای تمامی کالاها همچنان همان دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

این مقام مسئول در گمرک ایران همچنین  با رد شایعاتی مبنی بر اخذ حقوق ورودی چند برابر از صاحبان کالا توسط گمرک از ابتدای سال و عدم تمکن مالی صاحبان کالا جهت پرداخت این حقوق ورودی تاکید کرد که هیچ افزایشی در حقوق ورودی گمرک در سال جاری  اعمال و اجرا نشده است. این در حالی است که طبق قوانین همواره حقوق مکتسبه صاحبان کالا را به رسمیت شناخته و باستناد قانون امور گمرکی و  آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، اگر هم افزایش حقوق ورودی یا سودبازرگانی  براساس قانون یا مصوبه ای خاص ابلاغ شود، صاحبان کالا می توانند با رعایت مقررات قبل از افزایش حقوق ورودی، نسبت به ترخیص کالا اقدام کنند.

گفتنی است که به دنبال افزایش نرخ ارز محاسباتی حقوق وروردی گمرک که به غیر از کالای اساسی و دارو و تجهیزات پزشکی سایر اقلام وارداتی را دربر می گیرد، انتقاداتی در رابطه با این نرخ وجود داشته است.

پایان/

۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 9160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =