تنگنای دولت الکاظمی برای تامین بودجه دولت

مجلس عراق پس از کش و قوس ها و چکش کاری های فراوان و باگذشت حدود ۴ ماه اختلاف میان دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان، لایحه بودجه سال ۲۰۲۱ را تصویب کرد.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «القدس العربی» نوشت: مجلس عراق بودجه  سال ۲۰۲۱ عراق را تصویب کرد. حجم بودجه این کشور ۱۳۰ تریلیون دینار عراقی (۸۹.۶۵ میلیارد دلار) است. بودجه عراق در شرایطی تصویب شده است که این کشور به دلیل کاهش بهای نفت از بحران اقتصادی و مالی رنج می‌برد. نمایندگان مجلس عراق گفته اند که پیش بینی می شود عراق در سال جاری میلادی با کمبود بودجه به مبلغ ۲۸.۷ تریلیون دینار (۱۹.۷۹ میلیارد دلار) روبرو شود.

برپایه اظهارات نمایندگان عراق و اسناد موجود در بودجه عراق قیمت هر بشکه نفت ۴۵ دلار و میزان صادرات روزانه این کشور ۳.۲۵ میلیون بشکه در نظر گرفته شده است که ۲۵۰ هزار بشکه از آن قرار است از اقلیم کردستان صادر شود.

عراق ۹۷ درصد از بودجه خود را از طریق در آمدهای نفتی تامین می کند و پایبندی این کشور به تعهدات خود در اوپک سبب کاهش تولید نفت و به تبع آن کاهش منابع مالی برای دولتی شده است که در حال مقابله به پیامدهای ناشی از سال ها جنگ و فسادها در این کشور است.

به نوشته القدس العربی، پس از چندماه اختلاف اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی این کشور درباره مسائل پیچیده از جمله فروش نفت و در آمدهای غیر نفتی به توافق رسیدند. این موضوعی است که برپایه اظهارات مسوولان کرد در کاهش تنش میان بغداد و اربیل نقش خواهد داشت.

به موجب قانون بودجه ۲۰۲۱ که از سوی اکثریت نمایندگان عرب و کرد تصویب شده است اقلیم کردستان باید روزانه دستکم ۴۶۰ هزار بشکه نفت تولید کند. دولت اقلیم کردستان پس از کسر هزینه های تولید و انتقال نفت و مصرف داخلی در اقلیم کردستان، باید درآمدهای حاصل از صادرات روزانه بیش از ۲۵۰ هزار بشکه نفت را به دولت مرکزی تحویل دهد.

 «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان با صدور بیانیه ای از موافقت نمایندگان با لایحه بودجه قدردانی و نسبت به برطرف شدن چالش‌های اقتصادی بغداد و اربیل اظهار امیدواری کرد.

«وفا الشمری» نماینده شیعه پارلمان عراق هم گفت موافقت با بودجه در ثبات اقتصاد عراق و جذب سرمایه گذاری ها و زمینه سازی برای بازسازی کشور نقش خواهد داشت.

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
کد خبر: 9175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =