۲۰۲۱ سال بحران در بازار مس

تحلیلگران اعتقاد دارند ۲۰۲۱ سال بحران بازار جهانی مس است زیرا بسته های کمک مالی دولت آمریکا و کشورهای اروپایی در کنار توجه روز افزون به صنایع با انرژی سبز در کنار حرکت سریع صنعت چین و لایحه بازسازی صنایع ایالات متحده تقاضای فوق العاده ای را بر صنعت مس جهان تحمیل می کند.

به گزارش تحریریه، قیمت جهانی مس پس از رشد کم سابقه چند هفته اخیر خود اندکی کاهش داشت و اکنون هر تن به کمتر از ۹ هزار دلار رسیده است.

در معاملات تازه مس قابل تحویل در ماه می با نزدیک به ۱.۵ درصد کاهش به ۳.۹۷ دلار در هر پوند یا به عبارتی ۸۷۵۰ دلار در هر تن کاهش داشت.

با این حال بسیاری از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند لایحه ای که دولت جو بایدن در مورد بازسازی زیرساخت های آمریکا آن را اعلام کرده و به زودی  اجرای آن شروع می شود می تواند باعث جهش دوباره مس شود زیرا به طور قطع این قانون تاثیر بسیار زیادی بر میزان تقاضای جهانی مس دارد.

در هر صورت تارنمای نشریه «miningreview» تاکید دارد سال ۲۰۲۱ سال کمبود در بازار مس جهان است. از قبل پیش بینی می شد که میزان تقاضای مس روند رو به رشدی دارد و این روند به واسطه توجه بیشتر به انرژی سبز تشدید هم می شود. حال برنامه نوسازی صنایع آمریکا هم به عنوان ظهور یک مصرف کننده بزرگ دیگر، بر توازن موجود در این بازار تاثیر شگرفی خواهد داشت.

سال جاری میلادی فرصت خوبی برای صنایع مس کشورمان بود تا از این شرایط بهره لازم را ببرند و سودهای سرشاری را نصیب کشور کنند. ایران با دارا بودن ششمین ذخایر معدنی مس جهان در خوشبینانه ترین حالت سالانه کمتر از ۲۸۰ هزار تن مس تولید می کند که این میزان کمتر از ۱ درصد نیاز بازار است. پیش بینی می شود تا پایان سال ۲۰۲۱ نیاز بازار جهانی مس حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد و به فراتر از ۳۰ میلیون تر برود.

به دلیل مدیریت علمی و درست بود که کشورهایی همچون شیلی و پرو به عنوان بزرگترین تولیدکنندگان مس  جهان، از سال گذشته افزایش ظرفیت تولید به میزان چند میلیون تن را در دستور کار قرار دادند و بخشی از این برنامه ها امسال عملیاتی می شود.

برنامه ریزی صحیح، دوری از عوام فریبی و مدیریت روزآمد در کنار آینده نگری گمشده صنایع کشور به ویژه صنعت مس است. صنعتی که مدیران آن خود را بزرگترین بخش معدنی کشور می دانند اما سرمایه هایی بالغ بر ده ها میلیارد دلار را به واسطه دیدگاه ناکارآمد خود به فنا می دهند. 

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =