خروج میلیونها دلار ارز با معاملات غیر قانونی بیت کوین/بانک مرکزی کجاست؟

حساسیت بانک مرکزی و دستور به توقف درگاه های پرداخت صرافی های دیجیتال امری کاملاً به جاست و اتفاقا سوال و نقد اساسی اینجاست که چرا بانک مرکزی دیر اقدام کرده و تا الان کجا بوده است.

به گزارش تحریریه، خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها درحالی همچنان از طریق صرافی های دیجیتال انجام میشود که 12 اسفند 99 شرکت خدمات پرداخت شاپرک با صدور بخشنامه ای به شرکت‌های پرداخت‌یار دستور داد که نسبت به قطع خدمات پرداخت الکترونیک به پذیرندگان پشتیبانی‌شده که کالا و خدماتی مغایر با قوانین جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی ارائه می‌کنند، اقدام کنند. این شرکت از وب‌سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات خریدوفروش ارزهای دیجیتال به‌عنوان یکی از همین کسب‌وکارها یاد کرده است.

این وضعیت درحالی است که شاپرک از پرداخت‌یارها خواسته است که بالافاصله پس از دریافت این نامه، ارائه خدمت به کسب و کارهایی چون فروش رمزارز، فیلترشکن و سایت‌های شرط‌بندی و قمار را متوقف کنند. در غیر این صورت، شاپرک راسا این خدمات را قطع کرده و با شرکت پرداخت‌یار هم برخورد می‌کند.

محل اصلی تأمین ارز دیجیتال، صرافی های خارجی هستند که در واقع در این روش با مقدار زیادی خروج ارز از کشور مواجه‌ایم؛ هرچقدر تقاضای ارزهای دیجیتال در ایران بالاتر برود خروج ارز از کشور بیشتر خواهد شد.

اگرچه معاملات صرافی های داخلی توسط نهادهای نظارتی قابل رصد است اما با انتقال ارزها به صرافی های بین المللی این مزیت کمرنگ می شود. ضمن اینکه، گسترش پذیرش و معاملات ارزهای دیجیتال در کشور باعث تقویت اقتصاد زیرزمینی و پولشویی شده است.

نگرانی برای خروج ارز از کشور از این جهت حائز اهمیت است که باید توجه داشته باشیم که اقتصاد ایران به دلیل تحریم های شدید و ... با محدودیت های جدی همراه بوده و قادر نیست به راحتی با سایر کشورها مبادلات ارزی و ... داشته باشد؛ همانطور که قبلاً هم بارها اشاره شده در جنگ اقتصادی هستیم و در این شرایط باید تلاش شود که خالص خروج سرمایه برای واردات کالاهای لوکس محدود شود.

به باور تحلیل گران اقتصادی، ارزهای دیجیتال هم اکنون در گروه کالاهای لوکس محسوب می شوند و نباید اجازه داد که میلیاردها دلار از منابع ارزی کشور برای خرید این ارزها از کشور خارج شود؛ زمانی که تب تقاضای ارزهای دیجیتال برای سرمایه گذاری و کسب سود در کشور بالا می‌رود و ماینرهای داخلی قادر به پاسخگویی این تقاضا نباشند، ارز از کشور خارج می شود تا ارزهای دیجیتال از طریق صرافی های بین المللی خریداری شود.

برای درک بهتر این موضوع بهتر است که یک مثال ساده بزنیم؛  فرضاً در ایران روزانه 1000 بیت کوین معامله می شود، ضمن اینکه روزانه حدود 144 بلاک در کل شبکه بیت کوین ماین می شود و پاداش هر بلاک 6.25 بیت کوین است یعنی کلا 900 بیت کوین طی 24 ساعت تولید می شود، بنابراین اگر قدرت هش ماینرهای ایران 3 تا 4 درصد دنیا باشد حدود 30 بیت کوین روزانه در کشور تولید می‌شود که در مقابل تقاضا چیزی نیست.

اگر فرض کنیم 50 درصد تقاضا را هم تریدرها تامین کنند، بنابراین روزانه به میزان 400 تا 500 بیت کوین ارز از کشور خارج می‌شود و با قیمت حداقل 50 هزار دلاری بیت کوین باید گفت که رقمی معادل 25 میلیون دلار  یعنی حدود 10 میلیارد دلار در سال بابت خرید بیت کوین از کشور خارج می شود! (توجه داشته باشید که فقط بیت کوین را حساب کردیم و بقیه ارزها را از قلم انداختیم!)

بنابراین حساسیت بانک مرکزی و دستور به توقف درگاه های پرداخت صرافی های دیجیتال امری کاملاً به جاست و اتفاقا سوال و نقد اساسی اینجاست که چرا بانک مرکزی دیر اقدام کرده و تا الان کجا بوده که اجازه داده صرافی های ارز دیجیتال در ایران که اتفاقا هیچکدام  هم مجوز ندارند، به راحتی فعالیت کرده و هر روز نیز بر تعدادشان اضافه شود؟ ضمن اینکه چطور بانک مرکزی به این صرافی ها اجازه داده تا از امکانات شبکه پرداخت بانک مرکزی استفاده کنند.

منبع: تسنیم

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۲
کد خبر: 9210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      3 0
      خودت فهمیدی چی نوشتی خیلی از مرحله پرت هستید.
    • هوش IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      2 0
      تف به اون نیت پلیدی که دارید و همه نیت کثیفتان را میدانند . حتما میخواهید پول مردم رو بیارید در بورس داخل اونم ببلعید دیگه دستتون برای مردم رو شده نامرد های بی شرف .
    • 37038 IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      1 0
      آمریکا دو جور دلار داره اول دلار کاغدی که همین هست که مردم رو به خاک سیاه زده و دوم تتر یا دلار مجازی که برای خرید و فروش بیت کوین یا هر چیز دیگه تو شبکه های مجازی یا همون اینترنت از اون استفاده میشود و استفاده از اون کمبودی ایجاد نمی کنه و ترس از کمبود دلار یک ترس بی مورد هست و اما مشکل خروج سرما نیست بلکه مشکل خروج از سیستم بانکی هست که میشه با بیمه هایی با دریافت و پرداخت پر پایه ریال اون رو حل کرد
    • a IR ۰۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      2 0
      اصلا برای خرید ارز دیجیتال دلار نمیدن ریال میدن ارز دیجیتال میگیرن ارز دیجیتال خودش یک نوع ارز خارجی هست و ضد تحریم است.
    • a IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      بنظر من نویسنده این مقاله فهمیده که ارز دیجیتال؛ ایران رو از تحریم نجات میده برای همین داره با ارزدیجیتال مقابله میکنه. آیانویسنده این مقاله یک ضدایران و ضدانقلاب نیست؟