تورم 44 درصدی به روایت بانک مرکزی!

بر اساس گزارش وزارت اقتصاد، نرخ تورم 11 ماهه بر مبنای محاسبات بانک مرکزی 44 درصد بوده است.

به گزارش تحریریه، وزارت اقتصاد در گزارش خود از شاخصهای کلان اقتصادی تورم سالیانه منتهی به بهمن ماه به روایت بانک مرکزی را 44 درصد اعلام کرده است. این درحالی است که بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار نرخ تورم در پایان سال 36.4 درصد بوده است. بر این اساس نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار حدود 7 درصد تفاوت دارد.

گفتنی است، آن طور که مرکز آمار اعلام کرده، نرخ تورم نقطه‌ای در اسفند ماه ١٣٩٩ به عدد ٤٨,٧ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٤٨.٧ درصد بیشتر از اسفند ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.

نرخ تورم نقطه‌ای اسفند ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٠,٥  واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با کاهش ٠,٢ واحد درصدی به ٦٦.٦ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٠.٨ واحد درصدی به ٤٠.٥ درصد رسیده است.

این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٤٧,٨ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠,٦ واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٥٣,٣ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٠,٣ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه اسفند ١٣٩٩ به ١,٨ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد کاهش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» به ترتیب ١.٧ درصد و ١.٨ درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری ١,٨ درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل ٠.٦ واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ١.٦ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٧ واحد درصد کاهش داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه اسفند ماه ١٣٩٩ برای خانوارهای کشور به ٣٦,٤ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٢,٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ٣٦,٢ درصد و ٣٧.٧ درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری ٢,١  واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده « خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «قند و شکر و شیرینی» (قند و شکر) و گروه « روغن‌ها و چربی‌ها » (روغن نباتی جامد، روغن زیتون، روغن مایع) و می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات»، گروه «پوشاک و کفش»، گروه « هتل و رستوران» (کرایه تالار پذیرایی و غذاهای آماده) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند. همچنین در این ماه گروه «سبزیجات» (گوجه‌فرنگی، پیاز و خیار) نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
کد خبر: 9237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 1
      مردم راهالو فرض کردید تورم 120درصد ودرحبوبات 400درصد شده است اطلاعات غلط ندهید شرافت و شجاعت داشته باشید
    • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      2 0
      تورم 440درصد است نه 44 درصد ما تو سفرهای مان اینا حس میکنیم
    • مهدی IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      0 0
      آقا دروغ گفته و بزرگنمایی کرده تورم صفر درصده زندگی‌ها خوبه هیچ کس‌ غم و غصه نداره تو رفاه رفاه رفاهیم اصلا مردم تو گرانی نیستند گرونی رو آمریکایی‌ها الکی میگن که مردم شورش بکنند و...
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      بانک مرکزری خجالت نمه کشه شما خجالت بکشیدبازگونکنیدقیمتهاروخودتون مقایسه کنید
    • ق11 IR ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      آفرین به این دولت محتر م با این تورم 44 در صدی به گفته خودشان و بدبختی مردم وافزایش 25 درصدی حقوق کارکنان دولت وکوچکتر شدن روز به روز سفره مردم وحرفهای تکراری ووعده های دروغ مسئولین درباره حل مشکلات مثل اینکه این آقایان در این کشور نیستند وقیمت کالاها را نمی بینند وهر روز مشکلات را به چیزی ربط می دهند مثل تحریم وخرید بیشتر مردم وبرجام و.......... به جای اینکه به سوء مدیریت وعدم توانایی خویش در اداره کشوریا بی اعتنایی به گرفتاریهای مردم اعتراف کنندمیگویند امسال چیزی گران نخوا هد حرفشان تمام نشده نا ن و مرغ را گران میکنند