بایدن در برابر ایران تسلیم می شود

رسانه های عربی تغییر موازنه قدرت در منطقه را به سود ایران و عاملی برای تبدیل آن به بازیگر اصلی منطقه می دانند و نشانه آن را در این موضوع می بینند که ایران با وجود تحریم ها نسبت به سال های گذشته قدرتمندتر شده است و واشنگتن بدون مذاکره با تهران نمی تواند بحران های منطقه را حل کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «النشره» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت: مذاکره میان گروه ۴+۱ و ایران در وین این بار مانند مذاکرات گذشته غربی ها با تهران نبود. روندهای سیاسی و اقتصادی جهان تغییر کرده است. دیگر ایالات متحده آمریکا مانند گذشته نیست. چین هم در کنار پیشرفت اقتصادی در زمینه سیاسی هم در حال قدرت یابی است. روسیه هم دیگر از تحریم ها و دخالت ها برای پایان دادن به نفوذ این کشور ترسی ندارد. دیگر، کشورهای اروپایی هم نمی توانند زمان را به گذشته برگردانند. در منطقه هم  موازنه قدرت تغییر کرده و تهران در همه مسائل آن به بازیگر اساسی تبدیل شده است.

این مسائل نشان می دهد که هرگونه مذاکره ای بر اساس این واقعیت آغاز خواهد شد که ایران با وجود تحریم ها نسبت به سال های گذشته قدرتمندتر است. در سال های آینده ایرانی ها به لطف توافق با چین قدرتمندتر خواهند شد و این توافق یک انقلاب صنعتی و اقتصادی را در ایران رقم خواهد زد. این در شرایطی ایران با روسیه هم از نظر نظامی و سیاسی همکاری می کند تا روند کارامدی راهبردی خود را تقویت سازد.

این تارنمای لبنانی افزود: در برابر خرسندی ایران به خاطر خودکفایی، دشمنان این کشور از بحران ها و دغدغه های اساسی رنج می برند. «جوبایدن» رئیس جمهوری آمریکا با پرونده های داخلی آمریکا که تنها محدود به اوضاع اقتصادی ناگوار نیست، گرفتاری دارد ضمن آنکه وی با ناامنی و درگیری های مسلحانه هم روبرو است. برای نخستین بار رئیس جمهوری آمریکا از تروریسم داخلی سخن به میان آورده است. او نگرانی خود را نسبت به برهم خوردن همگرایی جامعه آمریکا هم اعلام می کند. این نگرانی ریشه در چندین عوامل دارد که برجسته ترین آن اوضاع اقتصادی بحرانی و پیامدهای ناشی از شیوع کرونا است.

تارنمای النشریه در بخش پایانی گزارش خود آورد: به طور کلی بایدن در مقابل ایران بسیار ضعیف تر از «اوباما» رئیس جمهوری پیشین خواهد بود. این در حالی است که ایران برگ برنده های بسیاری را در اختیار دارد. ایران افزون بر قدرت صنعتی خود با کشورهای چین، روسیه و هند همکاری می کند و نقش برجسته ای را در منطقه دارد و بدون مذاکره با ایرانی ها نمی توان بحران های منطقه را حل کرد.

اکنون منافع غرب در این است که مذاکره هسته ای با ایران از طریق ترمیم توافق گذشته موفقیت آمیز باشد. آنها باید به توافق هسته ای پیش از دوره «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق آمریکا برگردند. به نظر می رسد اروپایی ها و آمریکا بیشتر از ایرانی ها نیاز به رفع تحریم ها دارند. این موضوع به خوبی خود را در آزادسازی اموال ایران در شماری از کشورها نشان داده است. 

پایان/

۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =