مسیر دور زدن تحریم ها با ارز مجازی، احتمال یا واقعیت؟

شبکه لایتنینگ بیت‌کوین اکنون در کمتر از یک سال دو برابر شده و دارای ۱۰هزار گره فعال است که روی ارزش ۶۹ میلیون دلار تمرکز دارد. حتی برخی ایرانیان برای دور زدن تحرم ها و انجام خرید بین المللی از این شبکه استفاده می کنند.

به گزارش تحریریه، تارنمای « CoinDesk» در گزارشی نوشت: «شبکه لایتنینگ»یا صاعقه (شبکه ای برای استفاده از بیت کوین در معاملات بین المللی است که) در طی سال گذشته به لطف کاربران روزمره و انجام مبادلات عمده‌ای که از فناوری مقیاس پذیری استفاده می کنند، رشد دو برابری را تجربه کرده است. شبکه لایتنینگ یکی از راهکارهای بهبود مقیاس‌پذیری در بلاک چین‌هاست که بیت کوین و برخی از ارزهای دیجیتال دیگر از آن برای داشتن تراکنش‌های سریع و کم‌هزینه استفاده می‌کنند.

طبق داده‌های منتشر شده، تعداد گره‌های شبکه لایتنینگ بیت‌کوین سال به سال تقریبا دو برابر شده است. این شبکه که از قوانین خاص خود برای تسهیل معاملات ارزان تر و سریع‌تر استفاده می کند در آوریل ۲۰۲۰ حدود ۵،۳۳۵ گره عمومی داشت. اکنون این تعداد به ۱۰،۳۴۸ رسیده است یعنی تقریبا ۹۴ درصد افزایش را تجربه کرده است. این رقم فقط شامل گره‌هایی با اتصالات عمومی است اما تعداد واقعی آن هنگام در نظر گرفتن گره های خصوصی بیشتر است.  

همانطور که هزینه های زنجیره‌ای بیت کوین در کنار قیمت این ارز دیجیتال رشد می کند ، فناوری های مقیاس گذاری مانند لایتنینگ راهی ارزان تر و سریع تر برای انجام معاملات به کاربران ارائه می دهند. اگر بیت کوین برای همیشه به عنوان ارز روزانه استفاده شود ، یک راه حل مقیاس گذاری مانند مورد یاد شده از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد شد. بیت کوین بازان مشتاق حتی امروز هم از این شبکه برای خرید کالاها و خدمات استفاده می کنند.

این کاربر ایرانی لایتنینگ را در نظر بگیرید که از بیت کوین برای خرید پسورد «پلی استیشن نو» (PlayStation Now) استفاده کرده است که در غیر این صورت به دلیل تحریم ها نمی توانست اینکار را انجام دهد: 

با توجه به اینکه شبکه بیت کوین لایتنینگ بیش از هر زمان دیگری فعالیت می کند، تعداد کل کانال‌های پرداخت در شبکه (راه های پرداخت دو طرفه) اکنون بیش از ۴۵ هزار است. شبکه لایتنینگ در حال حاضر ۱،۱۸۵ بیت کوین را در اختیار دارد که ارزش آن حدود ۶۹ میلیون دلار است.

اگرچه لایتنینگ در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است اما دو سال گذشته برای رشد آن بسیار مهم بوده است. در پایان سال ۲۰۲۰ ، صرافی «کراکن» اعلام کرد که از این ویژگی پشتیبانی می کند. قبل از کراکن، تنها صرافی های برجسته ای که لایتنینگ را پذیرفتند صرافی «بیت فاینکس» و شرکت سرمایه‌گذاری بیت کوین «ریور فایننشال» بودند. این سیستم، یکپارچه سازی مبادلات، سپرده گذاری و برداشت بیت کوین را برای مشتریانش ارزان تر می کند و اغلب به جای مبلغ یک یا دو رقمی بر پایه دلار که ممکن است به شبکه اصلی بیت کوین پرداخت کنند، پرداخت های خود را با سنت انجام می دهند.

از زمان اعلامیه کراکن، «کوین کورنر» به عنوان سایت صرافی بیت کوین در انگلیس، قدیمی ترین صرافی ویتنام و «اوکی کوین» از سیستم یکپارچه سازی لایتنینگ پیروی کردند.

پایان/

۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =