نگاه تحلیلگران عرب به جریان احمدی نژاد در انتخابات 1400

برخی تحلیلگران عرب معتقدند به دلیل ضعف جریان اصلاح طلبی و کاهش پایگاه مردمی آن، جریان احمدی نژاد اکنون به یک واقعیت در ایران تبدیل شده است که بخش بزرگی از قشر محروم جامعه را نمایندگی می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «کمال خلف» نوشت: ایران در آستانه سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری است که در ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد. ایران در شرایطی خود را برای انتخابات آماده می کند که توافق هسته ای با قدرت های بین المللی به مرحله حساسی رسیده است و در این مرحله حساس یا این توافق پیش خواهد رفت و یا از هم فروخواهد پاشید. این موضوع در داخل ایران و فضای انتخاباتی آن تاثیر و پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت.

به نوشته روزنامه رای الیوم، بدون تردید روند مذاکره کنونی درباره توافق هسته ای در وین شکل و ماهیت اولویت کاندیداهای ریاست جمهوری را مشخص خواهد کرد. در شرایطی که پرونده های اقتصادی و معیشتی به اولویت نخست رای دهندگان ایرانی تبدیل شده است در صورت موفقیت مذاکره کنندگان ایران در برداشتن کامل تحریم ها از ایران پیش از انتخابات، این موضوع به جریان حامی تیم «روحانی» انگیزه خواهد داد که کاندیدایی را معرفی کنند تا دستاوردها را تکمیل کند و کشور را به مرحله گشایش اقتصادی و ثبات معیشتی پیش ببرد.

طبق این تحلیل، نام اسم «حسن خمینی» نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی به عنوان شخصی مطرح است که با کاندیداتوری خود می تواند جریان اصلاحات و تیم روحانی را گرد هم آورد. البته اسم های دیگری برای کاندیداتوری در انتخابات از جمله اسم «اسحاق جهانگیری» و «محمد جواد ظریف» هم در اردوگاه جریان اصلاحات مطرح است. جریان اصلاح طلب، «هاشمی رفسنجانی» به عنوان اصلی ترین حامی خود از دست داده است. او در پیروزی روحانی در دور نخست ریاست جمهوری نقش اساسی داشته است.

روزنامه رای الیوم در بخش دیگری از گزارش خود آورد: در صورت شکست مذاکرات، نامزد جریان اصولگرا شکست تیم روحانی را به عنوان دلیل اوضاع ناگوار اقتصادی معرفی می کند که بر روی تفاهم با آمریکا قمار کرد. فرد اصولگرا در این صورت به پیروزی خواهد رسید. این روند بستگی به مقدار امتیازی دارد که دولت «بایدن» به ایران خواهد داد.

روزنامه رای الیوم از «سعید محمد» فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء و «سعید جلیلی» نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی به عنوان نامزد احتمالی جریان اصولگرا نام برد و نوشت: طبیعی است که اسم «محمود احمدی نژاد» هم در صورتی که از سوی شورای نگهبان تایید شود به عنوان یک نامزد برجسته، مطرح خواهد بود.

تارنمای اندیشکده «الجزیره» قطر هم در بخشی از گزارش انتخاباتی خود به قلم «فاطمه الصمادی» تحلیگر اردنی تبار این اندیشکده آورد: جریان احمدی نژاد اکنون به یک واقعیت در ایران تبدیل شده است. این جریان نماینده بخش بزرگی از قشر محروم جامعه است که از اوضاع ناگوار کنونی عصبانی هستند. از این رو، نامزدی که از سوی جریان احمدی نژاد حمایت می شود دارای نقاط قوت زیادی است.

تارنمای اندیشکده الجزیره قطر افزود: احتمال رقابت میان خود اصولگرایان برای رسیدن به پست ریاست جمهوری به دلیل ضعف جریان اصلاح طلب و کاهش پایگاه مردمی در انتخابات زیاد است. تاکنون شاخصی که بیانگر شانس و فرصت خوب اصلاح طلبان باشد، وجود ندارد. همچنین جریان وابسته به روحانی در تحقق برنامه هایی که اعلام کرده بود با شکست روبرو شده است و در این جریان کسی وجود ندارد که بتواند با قدرت برای رسیدن به پست ریاست جمهوری رقابت کند؛ اکنون جریان اصلاح طلبی از هر زمان دیگری ضعیف تر شده است.

پایان/

۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • باقالی IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
      1 6
      احمدی نژاد مغزش رد داده