واکنش همتی به تهدید بانکی و التیماتوم مالیاتی وزیر اقتصاد

رییس کل بانک مرکزی به تهدید مالیاتی وزیر اقتصاد در خصوص رعایت نرخ سود سالیانه ۱۶ درصدی از طرف بانکها واکنش نشان داد و تاکید کرد، بانکها ملزم به رعایت مصوبات شورای پول و اعتبار هستند.

به گزارش تحریریه، عبدالناصر همتی در نخستین جلسه دوره ای خود در سال 1400 با مدیران عامل بانکها گفته است،با وجود فشار و مشکلات در سال گذشته و علی رغم انتظارات بانک مرکزی و شبکه بانکی با این حال توانست نسبتاً عملکرد مناسبی را از خود ارائه کند و توانستیم به اهداف میان مدت مدنظر دست یابیم.

همتی با تأکید بر لزوم پایبندی بانکها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار تاکید کرد: ضروری است که در این زمینه معاونت نظارت بانک مرکزی، نظارت خود را تشدید و با بانک‌هایی که نرخ ها را رعایت نمی کنند، برخورد لازم را به عمل آورد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تأکید کرد: همچنین بانکها باید نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند و در تسهیلات‌دهی به منابع و مصارف خود دقت داشته باشند.

وی ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت نظام بانکی در زمینه فرهنگ‌سازی در خصوص اجرایی کردن قانون جدید چک یادآور شد: از آنجایی که پیاده‌سازی قانون جدید چک از سوی مجلس شورای اسلامی و بانک مرکزی حائز اهمیت است، لذا شبکه بانکی باید در تلاش باشد همکاری‌ها در این زمینه را افزایش دهند چرا که هدف از اجرای این قانون افزایش شفافیت است. همچنین در این زمینه شعب نیز باید تلاش کنند، همکاری و اطلاع‌رسانی لازم را به مشتریان خود داشته باشند.

رئیس شورای پول و اعتبار با انتقاد از اضافه برداشت بانکها از بانک مرکزی تصریح کرد: اضافه برداشت بانکها به نوعی تخلف تلقی می‌شود و بانکها در فرایند جایگزین آن می‌توانند از طریق عملیات ریپو و واگذاری اوراق، اضافه برداشت را جبران کنند. 

وی خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این نیز تأکید شد، اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغازحکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت می‌تواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.
 

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
کد خبر: 9367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =