ونزوئلا، بازار رمزارزها و تورم 6500 درصدی

مردم ونزوئلا تلاش می کنند تا با تکیه بر ارزهای رمزنگاری شده بر تورم شدید کشورشان فائق آیند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه آلمانی «دویچه وله» در گزارشی نوشت: با سقوط شدید پول رسمی ونزوئلا برای سال ها، دولت و خالقان ارزهای رمزنگاری در تلاشند تا با ارزهای دیجیتال جلوی این نابودی را بگیرند. رمزنگاری برای مردم عادی ونزوئلا نیز به معنای بازیابی مجدد آزادی است.

«گابریل خیمنز» برنامه نویس ۳۱ ساله اهل ونزوئلا است. او اکنون دو سال است که در تبعید در ایالات متحده زندگی می کند و بازگشت به کشورش برای وی خطرناک خواهد بود. او با وجود دوری از کشورش تلاش می کند با یک سکه دیجیتال به نام «رزرو» انقلاب ارزهای دیجیتال را در کشورش انجام دهد.

این رمزنگاری برای دور زدن تورم معروف ونزوئلا در نظر گرفته شده است و از مارس سال جاری در گردش است. این برنامه نویس می گوید: سیاستمداران سوسیالیست حاکم بر ونزوئلا هیچ راه حلی برای کشور ما ندارند و با وجود تورم، پول رایج کشورما «بولیوار» هر روز ارزش خود را بیشتر از دست می دهد.

خیمنز سه سال پیش که به طور رسمی به طراحی اولین ارز رمزنگاری شده در ونزوئلا متهم شد، تنها ۲۷ سال داشت. او بنیانگذار جوان استارتاپی بود. او در آن زمان رمز ارزها را فرصتی برای مقابله با تورم می دانست.

قبل از اینکه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا درباره ایجاد سکه دیجیتال با وی برخورد کند، خیمنز بخشی از جنبش ضد دولتی ونزوئلا بود و در چندین اعتراض خیابانی شرکت کرد. در آن زمان، اقتصاد این کشور نفت خیز آمریکای جنوبی در حال سقوط بود.

خیمنز در آن زمان فرصتی را برای تغییر کشور دید. او معتقد بود اگر ایجاد یک ارز رمزنگاری شده مانند بیت کوین در کشور به درستی اجرا شود، می تواند خواسته های دولت را تامین کند. این راهی برای دور زدن تحریم های مالی طاقت فرسا است که توسط دولت ترامپ اعمال شده و در عین حال فناوری را معرفی کند که به آزادی ونزوئلایی ها می انجامد. ایجاد اولین سکه دیجیتال دولتی «پترو» در ونزوئلا به او کمک کرد تا به انقلابی که آرزو داشت دست یابد.

از آنجا که پترو توسط ذخایر نفتی ونزوئلا پشتیبانی می شود، اصول بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه را که ارزش آنها برپایه هیچ منبع طبیعی یا پول دولتی نیست را زیر پا می گذارد.  برخوردهای پیشین خیمنز با دولت مادورو از وی چهره ای بحث برانگیز ساخته است اما او هنوز مصمم است که با تورم شدید کشورش مبارزه کند. تورمی که دولت را مجبور کرد در مارس یک میلیون بولیوار اسکناس به ارزش حدود نیم دلار آمریکا صادر کند.

فقط در سال گذشته، نرخ تورم سالانه ونزوئلا به ۶۵۰۰ درصد رسید و باعث شد تمام پس اندازهای ونزوئلا دود شود و به هوا برود. از این رو بیشتر مردم به سمت دلار  گرایش یافته اند. طبق گفته اندیشکده «اکو انالیتیکا» (Ecoanalitica) در ونزوئلا، سال گذشته حدود ۶۶ درصد کل معاملات مالی در این کشور با واحد پول آمریکا انجام شده‌است. همچنین، داده های پلت فرم رمزنگاری «لوکال بیت کوینز» نشان می دهد که معاملات ارزهای رمزنگاری شده که بر پایه بولیوار ونزوئلا هستند، در حال افزایش بوده است.

پایان/

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =