انفجار دیمونا قواعد درگیری را تغییر داد

عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است که فرود آمدن فروشک در نزدیکی دیمونا بیانگر رخ دادن تغییرات بزرگ در اصول درگیری است و این حمله موشکی پیامی از سوی ایران و سوریه به اسرائیل بود که محتوایش آن است که در صورت ادامه ماجراجویی‌های اسرائیل، تاسیسات دیمونا به کلی ویران خواهد شد.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» به موضوع حمله موشکی به اسرائیل و فرودآمدن موشک در نزدیکی تاسیسات هسته ای دیمونا پرداخت و گفت سوریه و ایران به حمله‌های رژیم اسرائیل پاسخ دادند و تغییرات بزرگی در اصول درگیری رخ داده است.

وی اظهار داشت اسرائیل به دلیل این حمله موشکی در حال دست و پا زدن است و در شرایط بغرنجی به سر می‌برد. این موشک در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای دیمونا فرود آمده است. این موشک یک موشک ساده نبود، بلکه یک موشک بالستیک دقیق از نوع فاتح ۱۱۰ بود که بسیار دقیق است. اکنون ایران این موشک را در اسرائیل آزمایش کرده اما این در حالی است که پیش از این، اسرائیل سلاح‌های خود را در سرزمین‌های ما آزمایش می‌کرد و این یک رویداد عادی نیست زیرا قواعد درگیری تغییر کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این موشک در نزدیک دیمونا فرود آمده است و سامانه گنبد آهنین که عرب‌های سازشکار با اسرائیل به دنبال خریداری آن هستند در رهگیری این موشک شکست خورده است. در نتیجه این شکست، ارتش اسرائیل در شرایط سختی به سر می‌برد و اعتراف می کند گنبد آهنین نتوانست موشک را رهگیری کند. دلیل پرتاب این موشک بسیار دقیق بود و به اهداف خود رسیده است. این اتفاق پس از انفجار مبهم در کارخانه موشکی اسراییل در شهر اشغالی رمله و غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران و حمله به کشتی‌های اسراییلی در دریای عمان و تنگه باب المندب صورت گرفته است. اکنون پس از این حمله امور تغییر کرده و صبر راهبردی در حال نتیجه دادن است؛ این یک تحول راهبردی است. «لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی پس از این حمله گفت که مصیبتی بر سر ما فرود آمده است.

عطوان اضافه کرد: اسرائیلی‌ها ترسیده‌اند و در اطراف پناهگاه‌ها به سر می‌برند. اکنون معادلات گذشته به پایان راه رسیده است. سوریه و ایران به حمله‌های اسرائیل پاسخ دادند. آمریکایی‌ها هم پس از این حمله‌ها دگرگون و در برابر ایرانی‌ها تسلیم شده اند. آنها تصمیم گرفته‌اند همه تحریم‌های خود علیه ایران را بردارند و به توافق هسته‌ای ایران برگردند.

اسرائیلی‌ها در حمله به تاسیسات نطنز ادعا کردند که سانتریفیوژهای غنی‌سازی هسته‌ای ایران را ویران کردند. اما عکس‌العمل ایرانی‌ها این بود که غنی‌سازی را از سطح ۲۰ به سطح ۶۰ درصد افزایش دادند. دیگر بارزسان سازمان ملل نمی‌توانند از سایت‌های هسته‌ای ایران بازدید کنند. تغییراتی که اکنون رخ داده بر پایه های قدرت تکیه کرده است. سعودی‌ها هم مجبور شده اند به مذاکره با ایرانی‌ها وارد شوند. آنها از «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق درخواست کردند زمینه مذاکره ریاض با تهران را فراهم کند و در این مسیر مقامات ایرانی و سعودی با هم مذاکره کردند.

عطوان اعتقاد دارد: آزمایش موشکی ایران دارای پیام‌های آشکار و جدی برای اسرائیلی‌ها و آمریکایی‌ها است. محتوای این پیام آن است که این بار به دیمونا حمله نکردیم و در مرحله بعد کل دیمونا را ویران خواهیم کرد و همه زیر ساخت‌های حساس شما در تیر رس موشک‌های ما است؛ این پیامی مختصر و مفید از انفجار موشکی در نزدیکی دیمونا بود. اکنون یک قدرت منطقه‌ای اسلامی در حال ظهور است و در برابر قلدری‌های اسراییل موازنه‌ای ایجاد شده است.

وی در پایان عنوان داشت سوریه هم در برابر حمله‌های اسراییل مقاومت کرد و بخش های بسیاری از سرزمین‌ خود را بازیافت. ایران هم با پایداری خود آمریکا را به زانو در آورد. ایرانی‌ها با چین هم یک توافق راهبردی ۲۵ ساله را امضا کردند که به واسطه آن قرار است چین مبلغ ۴۵۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند. در این شرایط عرب‌هایی که در حال عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل هستند پشیمان خواهند شد زیرا دنیا تغییر کرده است. حتی بایدن رئیس جمهوری آمریکا هم به سوی ایران آمده است تا با این کشور مذاکره کند.

پایان/

۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 9440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرانی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۳
      0 0
      این تحلیل گر عربی از رییس جمهور بی خاصیت ما بسیار عاقل و تحلیل گر واقعی است.