اصرار ایران بر رفع ۱۵۰۰ تحریم دوره ترامپ

خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت: ایران می‌گوید ایالات متحده باید قبل از بازگشت به برجام ۱۵۰۰ تحریم‌ مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی را که در دوره ترامپ وضع شد، لغو کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارش خود عنوان داشت «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه ایران می گوید ایالات متحده باید به عنوان اقدامی در جهت تلاش برای احیای توافق هسته ای سال ۲۰۱۵، تحریم های تعیین شده برای ۱۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی را لغو کند.  

عراقچی جزئیات بیشتری ارائه نداد اما اظهارات روز یکشنبه وی با خواسته های ایران مطابقت دارد. خواسته هایی مبنی بر لغو تحریم‌هایی که پس از خروج «دونالد ترامپ» ریاست جمهوری وقت ایالات متحده دوباره به جمهوری اسلامی تحمیل و همچنین برداشتن صدها تحریم جدید دیگری که طی این دوره توسط وی علیه ایران تصویب و اعمال شد.  

دیپلمات ها از روز دوشنبه برای سومین هفته متوالی در وین تشکیل جلسه خواهند داد تا در راستای احیای توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی تلاش کنند، زیرا زمان اندکی از مهلت اجرای توافق نظارت موقت بین تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی باقی مانده است.

اظهارات عراقچی در پی جلسه ای که با مجلس ایران در مورد پیشرفت مذاکرات داشت، مطرح شد. بسیاری از قانون گذاران مجلس با تلاش «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران برای احیای مجدد توافق مخالف هستند و سعی کرده اند بر روند مذاکرات تأثیر بگذارند. عراقچی در مورد نتیجه آن جلسه توضیحی نداد.

این خبرگزاری با استناد به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی تسنیم افزود: «مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، روز یکشنبه گفت که او تلاش دارد تا از احیای توافق هسته ای بدون تصویب کامل پارلمان جلوگیری کند. وی تصریح کرد که نمایندگان مجلس باید در جلسات وین حضور داشته باشند.

اتحادیه اروپا ریاست گفت وگوهایی که در وین برگزار می شود را بر عهده دارد، جایی که نمایندگان آنان در تلاشند تا بازگشت ایالات متحده و انطباق ایران با توافقنامه ۲۰۱۵ را هماهنگ کنند. پس از آن که ترامپ برنامه جامع اقدام مشترک را پاره و تحریم های یک جانبه ای را علیه ایران اعمال کرد، دولت تهران ظرفیت هسته ای و میزان تولید اورانیوم غنی شده خود را افزایش داد.

عراقچی گفت: توالی بازگشت ایالات متحده به توافق و بازگشت ایران به انطباق کامل با تعهدات خود در برجام که موضوع مذاکرات مهم چند جانبه با مشارکت هر دو کشور در هفته آینده در وین است، از فرایند و قالب «گام به گام» تبعیت نمی کند و مطابق با خواسته های جمهوری اسلامی پیش خواهد رفت.

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 9502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =