حسام‌الدین آشنا متهم شد!

انتشار فایل صوتی مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز که از سوی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری انجام شده است، بیش‌ از همه انگشت اتهام را به‌سمت حسام‌الدین آشنا می‌برد که مسئولیت این مرکز را عهده‌دار است.

به گزارش تحریریه، شب 5 اردیبهشت ماه فایل سه‌ساعته مصاحبه محمدجواد ظریف با سعید لیلاز از شبکه ضدّایرانی ایران اینترنشنال سربرآورد، مصاحبه‌ای که در آن برای اولین‌بار آقای ظریف اظهاراتی درباره برجام و همچنین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام داد و با ساخت دوقطبی دیپلماسی و میدان (منظور نقش‌آفرینی‌های نیروس قدس در منطقه و مقابله با داعش) وانمود کرد که در طول این سالها دیپلماسی برای میدان هزینه شده است و نه بالعکس.

این فایل صوتی از جمله مصاحبه‌هایی است که زیر نظر مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری به‌مدیریت حسام‌الدین آشنا با مدیران دولت روحانی انجام شده است.

این اقدام حسام‌الدین  آشنا برای تدوین تاریخ دولت روحانی اقدامی است که در دولت‌های گذشته همچون دولت خاتمی و احمدی‌نژاد سابقه نداشته است  و ضبط و مستند کردن امری که هنوز در جریان است و به تاریخ تبدیل نشده است هم تاحدی بی‌معنی است و از صوت منتشرشده از آقای ظریف نیز چنین برمی‌آید که اسلوب علمی تاریخ‌نگاری شفاهی رعایت نشده و صرفاً حرکتی برای سفیدسازی دولت و مجیزگویی از خدمات آقای روحانی است.

از سوی دیگر، آن‌طور که برخی مسئولان دولتی می‌گویند این فایل برای آرشیو شدن انجام شده و بنا به انتشار آن نبوده است. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در همین زمینه اعلام کرده بود "این گفتگو صرفاً برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است..."، علی ربیعی سخنگوی دولت نیز امروز از سرقت فایل توسط افرادی که هویت آنها در حال بررسی است سخن گفته است.

از آنجا که ضبط این مصاحبه‌ها به‌عهده مرکز بررسی‌ها بوده است، مسئولیت افشای آن نیز در وهله اول به‌عهده حسام‌الدین آشنا است و از دو حالت خارج نیست: یا این فایل تعمداً از سوی مجموعه او منتشر شده و به شبکه‌های بیگانه رسیده است که تکلیف معلوم است و یا اینکه حفاظت دقیقی از آن صورت نگرفته است که در  هر دو حالت انگشت اتهام به‌سمت آقای آشنا نشانه می‌رود. آقای آشنا به‌هنگام تصمیم‌گیری و خرج هزینه میلیاردی برای چنین پروژه‌ای قاعدتاً باید می‌دانسته که؛ آیا توان حفاظت از چنین فایل‌های بسیار مهمی دارد و یا خیر؟

با وجود گذشت دو روز از افشای این فایل صوتی آشنا همچنان سکوت کرده و تنها با انتشار توئیتی نامفهوم نوشته است: "اللّهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده، ان‌شاءالله این سوءنیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد!"، مسلّماً وزارت اطلاعات که مسئول بررسی چگونگی انتشار و انتقال فایل صوتی آقای ظریف به رسانه‌های خارجی شده است ابتدا باید آقای آشنا را مورد بازخواست قرار دهد که؛ آیا انتشار این فایل ناشی از سوءنیت بوده یا اهمال‌کاری و آیا فایل سایر مصاحبه‌ها نیز اکنون در حال انتقال به خارج کشور است؟

منبع: تسنیم

پایان/

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۹
کد خبر: 9525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
      0 0
      جناب اشنا از راعفی پور و حسن عباسی دعوت ب کاندیداتوری میکردی همراه با پوزخند...بنظرم میشه بازم ازشون دعوت کنی