ضرب الاجل آمریکا به عربستان برای گفت و گو با ایران

رسانه های عربی اعتقاد دارند رسیدن بحران یمن و سوریه به ایستگاه پایانی، کاهش اهمیت منطقه خلیج فارس و نفت برای آمریکا و درک خطر انفجار اوضاع لبنان و کاهش دیگر نقاط اختلاف و تنش، سبب شده است که تهران و ریاض از ضرورت گفت و گو و رسیدن به همکاری فراگیری منطقه ای سخن به میان آورند.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود با اشاره به گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» انگلیس درباره گفت و گوی ایران و عربستان با میانجگیری و وساطت عراق و دولت «مصطفی الکاظمی» نوشت: اطلاعات بسیاری درباره گفت و گوی مستقیم ایران و عربستان وجود ندارد. یکی از نظریه پردازان محوری ایرانی گفته است که پیشنهاد آمریکا و کشورهای غربی برای حضور عربستان در چارچوب مذاکرات هسته ای با مخالفت ایران روبرو شده است.

این موضوع سبب شد آمریکایی ها از عربستان بخواهند که برای آغاز مذاکره مستقیم با ایران جدا از مذاکرات وین به دنبال کانال سومی باشد. هنگامی که کاخ سفید برای پایان دادن به جنگ یمن تصمیم گرفت و گروه انصارالله یمن را از فهرست گروه های تروریستی خارج کرد، سه ماه به سعودی ها فرصت داد تا حلقه قطع روابط با ایران را بشکنند.

روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» هم در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالجلیل الزبیدی» در این زمینه عنوان داشت اظهارات درباره، تماس و گفت و گوی میان ریاض و تهران طی دو سال اخیر همزمان با تقویت مولفه قدرت نزد دو کشور افزایش یافته است. هنگامی که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان طرح چشم انداز توسعه عربستان را مطرح کرد و پس از سفر ترامپ به عربستان ، اساس روابط خوبی پایه ریزی شد و موضوع گفت و گوی عربستان و ایران مطرح گردید. از طرف ایران نیز هنگامی که این کشور به دلیل پیروزی در پرونده سوریه جشن گرفت و اعلام شد که تهران در دیگر پرونده های مشرق عربی بازیگری تاثیر گذار است که در نبرد با تحریم های آمریکا نیز پیروز شده، بار دیگر موضوع مذاکره مطرح شد. 

به نوشته روزنامه رای الیوم، طی دو سال گذشته بسیاری از امور تغییر به سرعت تغییر کرده است. از این رو، هر دو کشور ایران و عربستان دارای نفوذ منطقه گسترده ای شده اند و می توانند بسیاری از بحران های منطقه ای را حل کنند. پس از موفقیت عربستان و روسیه برای تاسیس «اوپک پلاس» دیگر نفت از معادلات راهبردی خارج شده است. همچنین اهمیت نفت نزد آمریکا کاهش یافته است و این کشور به فهرست صادرکنندگان تبدیل شده است.

برپایه اعداد و ارقام در بودجه دو سال اخیر ایران پس از حرکت اقتصاد بومی ایران، دیگر نفت منبع اصلی تامین بودجه این کشور نیست. روی آوردن عربستان و ایران به گفت و گو ضرورتا به معنای احساس ضعف نیست، بلکه این موضوع بیانگر کاهش نقاط اختلاف و تنش میان دو کشور است. اظهارات مقامات ایران و عربستان درباره آمادگی برای گفت و گو بیش از آن بیانگر تاکتیک سیاسی باشد بیانگر پایان یافتن برخی بحران ها و گره های اختلاف برانگیز میان دو کشور درباره مسائل منطقه ای است. به طوری که آشکار است بحران های سوریه و یمن در حال پایان یافتن است. درباره پرونده لبنان هم ایران و سعودی این موضوع را درک می کنند که به سود هیچ طرف منطقه ای نیست که بحران لبنان به مرز انفجار برسد. از این رو، باید برای جلوگیری از انفجار اوضاع گفت و گو کرد تا از پیامدهای آن بر منافع دو طرف کاسته شود. 

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: تحول راهبردی دیگری که سبب شده است تهران و ریاض از ضرورت گفت و گو و رسیدن به الگوی همکاری فراگیری منطقه سخن به میان آورند کاهش توجه آمریکا به منطقه خاورمیانه از زمانی است که ترامپ اعلام کرده است آمریکا دیگر منافع مهمی در منطقه خلیج فارس ندارد. درباره این شاخص گزارش هایی که از گفت و گوهای میان دو طرف مذاکره کننده ایران و عربستانی به بیرون نشت کرده نشان می دهد که دو طرف بر روی این موضوع اتفاق نظر دارند که دخالت مستقیم آمریکا در منطقه مشرق عربی و به ویژه منطقه خلیج فارس در بسیاری از برهه های تاریخی سبب فاصله افتادن میان تهران و ریاض شده است. عکس این قضیه هم درست است که هرگاه نفوذ آمریکا در این منطقه کاهش یافته است این موضوع سبب نزدیکی دو کشور ایران و عربستان شده است.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ﺷﺎﻫﺮﺥ IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      6 5
      اﻱ ﻛﺎﺵ ﻛﻪ ﻣﺴﻌﻮﻻﻥ ﻛﺸﻮﺭﻣﺎﻥ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﻓﻜﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻓﻘﻄ ﻓﻘﻄ ﺑﻪ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺩاﺧﻠﻲ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ اﻥ ﻓﻘﻄ اﻳﺮاﻥ ﮔﻠﺴﺘﺎﻥ ﻣﻴﺸﺪ ﻭﻣﺮﺩﻡ اﺯ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﺑﺪﺑﺨﺘﻲ و ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭﻫﺎﻱ ﻣﻴﺎﻓﺘﻨﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻫﻢ اﺭﺯﻭﻱ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮﺑﻲ ﺭا ﺑﻪ ﮔﻮﺭ ﻧﻤﻲ ﺑﺮﺩﻧﺪ اﺧﻪ ﺗﺎ ﻛﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺎﻳﺪ اﻳﻦ ﻫﻤﻪ ﻣﺸﻜﻼﺕ ﺭا ﺗﺤﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ ﺑﺎ اﻳﻦ اﻭﺿﺎﻉ ﻛﻪ ﻫﺴﺖ ﻓﻜﺮ ﻧﻜﻨﻢ ﻫﻴﭻ ﺧﻮﺷﻲ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺒﻴﻨﻨﺪ و ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺧﻮﺏ ﺭا ﻫﻤﻴﺸﻪ ﺣﺴﺮﺕ ﺑﺨﻮﺭﻳﻢ
    • علی اکبررنجبربایع کلایی نکا IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
      12 18
      سلام.درود سلام به رهبرعزیز وشهدای انقلاب اسلامی. حرف و سخنان حضرت آقا مهم هستش.چون رهبرایران وجهان اسلام وهم کار بلد درسیاست روز می باشد. خداوند به ایشان واطرافیان رهبر عمر طولانی اعطا نماید.اجرکم عندالله. علی اکبررنجبربایع کلایی نکا دبیر بازنشسته
    • محمدبهرامى بلوچ IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      2 11
      افكارملل جهان ضعف وكمبودهاى اقتصادى ملت هاى عربى وفارسى وكمك به تحريم ظالمانه ترامپ عليه ملت ايران و٩٥درصدازمشكلات بوجود امده برسرقهرى بدون سنجيده وموشكافى علل وعدم پيگيرى مسئولين ال سعود وايران بوده بلكه براى همديگر چاه چاله ميكندند وبدون سودى به ملتهابرسدتاجايكه پاى اسراييل رابه خليج فارس بازكردند مسئولين وقت كشورهاى اسلامى مقصربحران هادرمنطقه هستند نع ملت كه خواهان صلح ومحبت هستند ودرهرصورت هروقت ماهى را ازآب بگيرى تازه است
    • مصیب مسکنی مهرآشیان GB ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۹
      0 0
      گر بر فلکم دست بودی چون یزدان بداشتمی من این فلک را زمیان تا افکار وهابی از مغز آشفته مسلمانان تند رو شسته نشود بحران در خاور میانه خواهد بود مگر جنگهای صلیبی برای نفت بوده در ایه ۶۲ سوره مبارکه بقره خداوند مسلمان و یهدوی و نصارا و زردشتی را به اعمال نیکوی انسانی برتر میداند این عربها به چه مجوزی اسلامگشایی کردند و آنه همه کشتار از شرق آسیا تا جنوب اروپا و شاخ آفریقا به راه انداختند آیا جنایات بوکو حرام هم برای سوریه و یمن است نه وهابیت مریض است و خون آشام