گروگان گیری در اقتصاد ایران!

بانک مرکزی که اعلام کرده است از منابع خارج از دسترس برای بورس پول چاپ نمی کند، اما به طور روزانه برای بانک های خصوصی پول چاپ کرده و در حال افزودن شدید بر حجم نقدینگی است.

به گزارش تحریریه، سرنخ هر بحرانی در 3 سال اخیر و یا به عبارت دیگر در 8 سال اخیر که آثار آن از 3 سال پیش آشکار شده است را که دنبال شود بلافاصله پای بانک مرکزی به میان می آید.

حجم نقدینگی از 460 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به بیش از 3500 هزار میلیارد تومان رسیده و تورم در حال فتح عدد 50 درصدی است که به معنای زدن رکورد دولت رفسنجانی در دهه 70 می باشد. با این حال عبدالناصر همتی با اعتماد به نفسی مثال زدنی در هر موضوعی در جای فرمانده اقتصاد کشور نشسته و راسا تصمیم گیری می کند و با بهانه کنترل تورم! از شکل گیری هر اقدام عملیاتی در بخش واقعی اقتصاد ممانعت می کند.

ماجرای ساختگی رسوب کالا در گمرکات که با پیگیری تحریریه اندکی بهبود یافت(بانک مرکزی مانع واردات کالاهای خریداری شده به وسیله مردم که ارز آنها پرداخت شده است به بهانه عدم وجود ارز برای تخصیص! می شود) و مسدود ساختن تامین مالی طرح های ملی به بهانه های فشار بر بازار ارز و خلق پول؛ سیاست های اعمالی بانک مرکزی در 3 سال اخیر بوده است.

تنها دسته ای که از هرگونه حساب کشی معاف بوده و به اراده اقدام به خلق پول می کنند بانک های خصوصی هستند که دولتی در دل دولت ایجاد کرده و حجم نقدینگی را به اعدادی سرسام آور رسانیده اند.

در آخرین مورد، بانک مرکزی تصمیمات کلان کشور در کمک به بازار سرمایه را راسا بی اثر کرده است. روابط عمومی بانک مرکزی در پیامی توییتری اعلام کرد: همان‌طور که در پیام دیروز ریاست کل آمد، بانک مرکزی با فروش ۲۰۰میلیون دلار منابع اختصاص یافته به صندوق توسعه ملی و ریال جمع‌آوری‌شده از آن، برای کمک به بورس، موافقت کرده است. در این مورد بانک مرکزی اقدام به تسعیر منابع غیرقابل دسترس صندوق که به معنای چاپ پول باشد، نخواهد کرد.

سیاست عدم چاپ پول به بهانه وجود منابعی در خارج از کشور که قابل استفاده نیست؛ به طور ذاتی سیاست درستی است، اما چرا از این سیاست برای مهار بانک های خصوصی استفاده نشده و فقط مردم عادی را شامل می شود؟

یا به عبارت بهتر، اگر بانک مرکزی اینقدر نسبت به خلق پول حساس است، این حجم سرسام آور نقدینگی برای چه کاری و به وسیله چه کسانی انجام شده است و به طور روزانه در حال افزایش یافتن است که نتیجه آنرا در تورم 50 درصدی کنونی شاهد هستیم؟

آیا بانک مرکزی اقتصاد ایران را به گروگان گرفته است؟

پایان/

۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۵
کد خبر: 9557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =