برجام ادامه سیاست ضدایرانی آمریکا است

روزنامه «الاخبار» نوشت: اگرچه تقسیم کاری میان اسرائیل و آمریکا در زمینه مذاکرات وین و احیای توافق هسته ای در جریان است اما برجام به مردم ایران ثابت کرد حساب باز کردن بر روی توافق‌ها با آمریکا بی‌نتیجه است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الاخبار» لبنان در بخشی از گزارش خود نوشت: با ناامید شدن رژیم اسرائیل از امکان بازگشت دولت «جو بایدن» به توافق هسته‌ای و برداشتن تحریم‌های ضد ایرانی، هیات‌های نظامی و اطلاعاتی این رژیم به طور گسترده به واشنگتن سفر می‌کنند تا به فرمول تقسیم نقش بین آمریکا و رژیم اسرائیل دست یابند تا حتی در صورت رسیدن به توافق با ایران بازهم به اسرائیلی‌ها اجازه آزادی عمل علیه برنامه هسته‌ای ایران داده شود.

به نوشته روزنامه الاخبار، روند مذاکرات هسته‌ای هر مسیری را طی کند برای مساله امنیت ملی رژیم صهیونیستی اهمیت دارد. اگر این مذاکرات به رفع تحریم‌ها از ایران و بازگشت آمریکا به توافق منجر شود این موضوع سبب بهبودی اوضاع اقتصادی تهران می‌شود و برای همپیمانان ایران در منطقه هم تاثیر مثبتی به دنبال خواهد داشت. این موضوع زیان‌هایی را برای امنیت ملی رژیم اسرائیل به دنبال خواهد داشت. اما در صورتی که مذاکرات به شکست انجامد ایران برنامه هسته‌ای خود را در بالاترین سطح پیش خواهد برد. این موضوع به نوبه خود به افزایش سطح تنش در منطقه منجر خواهد شد که رژیم اسرائیل این موضوع را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.

تل‌آویو می داند که برداشته نشدن تحریم ها از ایران سبب می‌شود برنامه هسته‌ای این کشور جهش روبه جلویی داشته باشد. به ویژه افزایش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران تا سطح ۶۰ درصد، توانایی این کشور در این زمینه را به اثبات رسانده است. روزنامه الاخبار افزود: پیشرفت رو به جلو برنامه هسته‌ای ایران سبب می‌شود گزینه‌های آمریکا محدود باشد. هرگونه درگیری آمریکا با ایران در تناقض با اولویت‌های واشنگتن برای مقابله با چین و روسیه است. همچنین این گزینه، هزینه‌های بسیاری در سطح منطقه به دنبال خواهد داشت.

همچنین نباید این موضوع را از ذهن دور داشت که آمریکا تلاش می‌کند در اوضاع داخلی ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری تاثیر گذارد. به ویژه این در شرایطی است که ثابت شده حساب باز کردن مردم ایران بر روی توافق‌ها با آمریکا بی‌نتیجه بوده است زیرا علاوه بر اینکه خود اوباما هم به طور عملی به این توافق عمل نکرد. هر رئیس جمهوری جدیدی می‌تواند علیه آنچه دولت قبل امضا کرده است، عمل کند. همچنین باید این موضوع را یاد آوری کرد که آمریکا درباره توافق هسته‌ای نیز همان سیاست دشمنی با نظام ایران را دنبال می‌کند و از هر وسیله ای برای تضعیف آن استفاده می‌کند.

در بخش از گزارش این روزنامه لبنانی آمده است موضوع اساسی و مهم برای اسرائیل آن است که این رژیم تلاش می‌کند حق آزادی عمل تحت عنوان «جنگ سری علیه برنامه هسته‌ای ایران» را حفظ کند. این از نظر عملی به معنای تقسیم نقش میان آمریکا و رژیم اسرائیل است. از یک سو واشنگتن تلاش می‌کند برپایه توافق با تهران برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و همزمان با آن رژیم اسرائیل برای تضعیف برنامه هسته‌ای ایران تلاش خواهد کرد اما این موضوع به واکنش ایران بستگی دارد. ایران تجاوز نشدن به برنامه هسته‌ای خود را مسوولیت آمریکا و جامعه بین‌الملل می‌داند و گزینه ادامه خصومت ها، دری به روی سناریوهای خطرناک در منطقه است.

روزنامه الاخبار در بخش پایانی گزارش خود آورد: به هر حال به نظر می‌رسد پس از شکست همه گزینه‌های سابق و چشم پوشی آمریکا ازگزینه‌های احساسی و ناتوانی رژیم اسرائیل برای مقابله با ایران، رژیم اسرائیل به مرحله جدیدی در منطقه وارد شده است که در آن معادلاتی شکل خواهد گرفت که روند پسرفت تل آویو در سطح راهبردی را سرعت خواهد بخشید و پیامدهای روز افزون این موضوع به سود محور مقاومت خواهد بود.

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سعید IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۱
      2 0
      برجام اهرم فشار آمریکا بر ایران بود