قیمت خوراک دام بالا رفت/گوشت و مرغ گرانتر می شود؟

امروز قیمت انواع خوراک دام، گندم و دانه‌های رو غنی در بازارهای جهانی رشد بی‌سابقه‌ای داشتند.

به گزارش تحریریه، قیمت انواع خوراک دام، گندم و دانه‌های روغنی در بازارهای جهانی افزایش شدیدی را تجربه کرد. امروز قیمت هر بوشل ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود با 7 دلار افزایش که تقریبا در روزهای اخیر بی سابقه است به 651 دلار معامله شد.

قیمت گندم هم افزایش شدید را تجربه کرده و هر بوشل از این محصول اساسی با 4.75 دلار افزایش به قیممت 727 دلار به فروش رفت. قیمت سویا که به عنوان دانه روغنی و از تفاله آن به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با افزایش بی سابقه 8.5 دلار مواجه شد.

ایران بیش از 75 درصد نیاز خوراک دام را وارد می‌کند. در عین حال این محصولات 70 درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات را شامل می‌شود. علیرغم این که ایران در تولید محصولاتی مانند مرغ، تخم‌مرغ و لبنیات خودکفا است، اما آشفتگی بازار در چند ماه گذشته عمدتاً به دلیل افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آن در بازار بود.

* لزوم توجه مسؤولان به قیمت جهانی و نرخ داخلی گندم

دولت پس از کش و قوس‌های فراوان هفته گذشته نرخ خرید تضمینی گندم را با هزار تومان افزایش، 5 هزار تومان اعلام کرد. در حالی که طی چند ماه گذشته قیمت جهانی گندم 30 درصد افزایش یافته است، نرخ واردات گندم در سال گذشته دو برابر نرخ داخل بود.

*‌ رشد بی‌سابقه نرخ جهانی روغن/ وابستگی 90 درصدی به واردات

قیمت دانه‌های روغنی امروز 7.5 دلار افزایش یافت، در حالی که کشور وابستگی 90 درصدی به تأمین این کالای اساسی دارد.

منبع: فارس

پایان/

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 9584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =