دربار سعودی چشم به راه کمک ظریف در میدان یمن

همزمان که مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در حال انجام است «محمدبن سلمان» ولیعهد عربستان موضع خود را درباره ایران تغییر داد تا از یک سو بتواند شوک‌های ناشی از توافق احتمالی ایران با جامعه بین‌المللی را خنثی سازد و از سوی دیگر با استفاده از نفوذ ایران در یمن، ریاض را باتلاق جنگ یمن خارج سازد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه «المیادین» لبنان در گزارشی آورد که هیچ یک از افرادی که تحولات منطقه و مسائل مربوط به جنگ‌ها، تنش‌ها و درگیری‌ها به ویژه تنش میان عربستان و ایران را دنبال می‌کنند انتظار نداشتند که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان موضع مثبتی درباره ایران در پیش گیرد.

در عرصه سیاست هیچ امر ثابتی وجود ندارد و مواضع دشمنان علیه یکدیگر هرچند هم تند و خصمانه باشد در نتیجه تحولات تغییر پیدا می‌کند. ولیعهد عربستان که پیش از این ایران را رهبر محور شرارت، دارای اقدامات ویرانگر و حامی تروریسم معرفی می‌کرد و می‌گفت باید دامنه نبرد را به داخل ایران انتقال داد اکنون ایران را کشوری همسایه می‌داند که عربستان باید با آن روابط ممتازی داشته باشد.

البته نمی‌توان این اندیشه را نادیده گرفت که ولیعهد عربستان طبق معمول در حال مانور است و می‌خواهد با این موضع‌گیری فریبکارانه شوک نزدیک شدن ایران و کشورهای غربی برای رسیدن به توافق درباره موضوع هسته‌ای ایران را خنثی سازد. در نتیجه این توافق همه بندهای توافق هسته‌ای احیا می‌شود و همه طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند و نتیجه این موضوع برداشتن همه تحریم های ایران خواهد بود و ایران به کنشگر اساسی در منطقه و عرصه بین‌المللی تبدیل می‌شود. حال عربستان دیگر نمی‌تواند در این مسیر سنگ اندازی و مانع ایجاد کند. از این رو، ریاض با موضع ولیعهد عربستان دست پیش را گرفته است تا بتواند از دامنه تنگنای دیپلماسی و سیاسی خود در سطح منطقه و بین‌الملل بکاهد.

به نوشته تارنمای شبکه المیادین، موضوع دیگری که می‌تواند در تغییر موضع ولیعهد عربستان درباره ایران موثر باشد مربوط به جنگ یمن است. عربستان که پیش بینی می‌کرد طی چند هفته بتواند کار یمن را یکسره کند اکنون پس از سپری شدن بیش از ۶ سال از جنگ در این کشور به لطف پایداری مردم یمن و ارتش و کمیته‌های مردمی به اهداف خود نرسیده است. حتی اکنون تحولات در میدان‌های نبرد تغییر کرده است و یمنی‌ها عمق راهبردی و امنیت ملی عربستان را به طور جدی هدف قرار می‌دهند. به لطف پایداری یمنی‌ها و افزایش قدرت آنها شکست عربستان با وجود حمایت غربی‌ها قطعی شده است. ریاض دیگر نمی‌تواند از مراکز حیاتی، اقتصادی و نظامی خود در مقابل حمله یمنی‌ها دفاع کند.

 در بخش پایانی این گزارش آمده است موضوع مهم در تحولات یمن، به نبرد آزادسازی مارب مربوط می شود که به ایستگاه پایانی خود رسیده است. پیشرفت انصارالله و ارتش یمن در این شهر، عربستان و غربی ها را شوکه کرده است. با آزادی این شهر، دیگر عربستان امیدی به تغییر روند درگیری نخواهند داشت؛ درواقع آزادسازی این شهر شکست بزرگی را برای ریاض رقم خواهد زد.

از این رو، بن سلمان درباره ایران تغییر موضع داده است و ابراز دوستی می‌کند. تردیدی نیست که مهمترین هدف وی تلاش برای پایان دادن به جنگ یمن و از بین بردن تاثیرات ناگوار آن در داخل عربستان است. هدف واقعی سعودی از تغییر موضع نسبت به ایران است که تهران به لطف جایگاه موثر خود در یمن و داشتن روابط با مردم یمن بتواند یک راه حل مناسب و معقول را برای رهایی  ریاض از باتلاق یمن نقش‌آفرینی کند.

پایان/

۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۲
کد خبر: 9659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمدرضا IR ۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      0 0
      خدا راشکر یمن باکمک مستشاران ایرانی جلوی ظلم ...وهابی وسلفی ایستادند بوی پیروزی به مشام مسلمانان شیعه وسنی یمن میرسد