ایجاد 10 میلیون شغل پایدار با کمترین هزینه

بررسی ها نشان می دهد احداث باغات دیم روی اراضی شیبدار به تنهایی این ظرفیت را دارد تا بیش از 10 میلیون شغل پایدار به صورت مستقیم در کشاورزی ایجاد کند.

به گزارش تحریریه، طرح احداث باغ روی اراضی شیبدار از جمله مسائلی است که نقش مهمی در رشد تولید و امنیت غذایی کشور داشته باشد و به عنوان یکی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی مطرح است. طرح توسعه باغات روی اراضی شیبدار در قانون توسعه ششم (1396-1400) بدان اشاره شده است. طبق این قانون باید 500 هزار هکتار از اراضی شیبدار به احداث باغات تعلق پیدا کند. در این قانون چنین آمده است:

«در ماده 31 قانون برنامه توسعه ششم در الزام دولت به استقرار باغات روی اراضی شیبدار چنین آمده است: دولت موظف است برای حصول اهداف بندهای ششم و هفتم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی در جهت تأمین امنیت غذایی و نیل به خودکفایی در محصولات اساسی زراعی، دامی و آبزی به میزان نود و پنج‌درصد(95%) درپایان اجرای قانون برنامه و افزایش تولیدات کشاورزی به‌ویژه محصولات دارای مزیت صادراتی، رسیدن به تراز تجاری مثبت، تقویت و تکمیل زنجیره‌های تولید و توسعه صادرات و ارتقای بهره‌وری آب و خاک کشاورزی اقدامات زیر را جهت حصول به شاخص‌های کمی به شرح مندرج در جداول ذیل انجام دهد.... افزایش تولید محصولات راهبردی و تبدیل پانصد هزار هکتار از اراضی شیبدار به باغات»

الزام قانونی 500 هزار هکتاری توسعه باغات روی اراضی شیبدار در حالی است که که طبق اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از سال 96 تا 98 تنها 60 هزار هکتار طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار انجام شده است که در نتیجه آن 20 هزار شغل مستقیم ایجاد و 183 هزار تن افزایش تولید به دنبال داشته است. به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی قرار است تا پایان دولت دوازدهم طرح توسعه باغات در اراضی شیبدار در سطح 60 هزار هکتار دیگر نیز اجرا شود.

نکته حائز اهمیت آنکه طبق آمار بیش از 40 میلیون هکتار از اراضی کشور مستعد احداث باغات دیم بر سطوح شیبدار وجود دارد و این طرح ها، در بسیاری از استان های کشور مثل گلستان، لرستان، اردبیل، خوزستان، فارس، کرمانشاه، ایلام، خراسان رضوی، کردستان، زنجان، اصفهان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی  قابل انجام است.  در این زمینه باید گفت با توجه به استعداد 40 میلیون هکتاری اراضی شیبدار در کشور و طبق آمار وزارت جهاد کشور مبنی بر اشتغال 20 هزار نفری با 60 هزار هکتار طرح توسعه باغات روی اراضی شیبدار می توان نتیجه گرفت که چنانچه از ظرفیت 40 میلیون هکتاری اراضی شیبدار استفاده شود، می توان بیش از 10 میلیون نفر اشتغال پایدار در کشاورزی ایجاد کرد.

به طور کلی احداث باغات روی اراضی شیبدار در مناطقی قابل انجام است که از بارندگی سالیانه 300 میلیمتر به بالا برخوردار باشند و در این شرایط آب و هوایی می توان با استفاده از فنون و تکنیک های آبخیزداری و مدیریت آب سبز و ذخیره سازی آب باران، باغات دیم را بر این اراضی احداث نمود و از مزایای اقتصادی متعدد آن مثل رشد اقتصادی، افزایش تولید، بهبود معیشت آبخیزنشنیان و غیره برخوردار شد. طبق برآوردهای مسئولان و کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، چنانچه دیمزارهای کم بازده به احداث باغات  تخصیص یابد، درآمد آن به بیش از 10 برابر خواهد رسید که این مساله نقش موثری در رفاه و بهبود معیشت آبخیزنشینان خواهد داشت.

از جمله آثار و دستاوردهای احداث باغ های دیم روی اراضی شیبدار، مقابله با فرسایش خاک و مهار سیل های مخرب در کشور است. طبق گزارش های معتبر، کشور ایران از کشورهای سیلخیز در دنیاست که هر ساله با سیل های مخرب و سنگین مواجه است که وقوع این سیل ها موجب فرسایش شدید خاک شده به طوری که خسارت اقتصادی سالانه فرسایش خاک در کشور حدود 10 میلیارد دلار برآورد شده است. لذا توسعه باغات دیم و پوشش گیاهی در اراضی شیبدار باعث تثبیت خاک شده و باعث می شود با وزیدن باد یا وقوع سیل، خاک جابجا نشود و فرسایش نیابد.

نکته پایانی آنکه مزایای متعدد احداث باغات دیم روی اراضی شیبدار با کمک فنون آبخیزداری و آبخوانداری از جمله اشتغال پایدار، جلوگیری از وقوع سیل های مخرب، مقابله با فرسایش خاک، افزایش درآمد کشاورزان و غیره موجب افزایش ضریب امنیت غذایی کشور و استقلال اقتصادی خواهد شد و این مساله ای است باید مورد اهتمام جدی دولت و مجلس شورای اسلامی واقع شود و در قانون برنامه توسعه هفتم به این مساله عنایت ویژه شود.

پایان/

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 9703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =