بایدن از پیش شرط مهم در مذاکرات وین عقب نشست

عبدالباری عطوان تحلیلگر سرشناس جهان عرب معتقد است همه سیاست‌های اسرائیل، عربستان و آمریکا در منطقه با شکست روبرو شده است و حتی جو بایدن از طرح مساله موشکی ایران در مذاکرات عقب نشینی کرده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» به تحولات منطقه پرداخت و گفت: 10 سال سختی که منطقه و امت عربی پشت سر گذاشت در حال به پایان یافتن است و اکنون همه کسانی که در ویران‌سازی منطقه و امت عربی و اعمال تحریم‌ها علیه آن نقش داشتند و در سنگر آمریکا و اسراییل ایستاده بودند به طور غیر عادی و با سرعت در حال بازنگری در سیاست خود هستند. منطقه به سرعت در حال تغییر کردن است.

یک هیات از ترکیه به قاهره اعزام شده و در مذاکرات آنها پیشرفتی حاصل شده است. هیاتی از عربستان به ریاست سرلشکر «خالد بن الحمیدان» رئیس سازمان اطلاعات عربستان به سوریه اعزام شده است و با «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه و سرهنگ «علی مملوک» معاون امور امنیتی این کشور دیدار می‌کند و به دنبال بازگشایی سفارت عربستان در سوریه و از سرگیری روابط اقتصادی و سیاسی هستند. اینها تحولات بسیار مهمی هستند. هیچ کسی تصور چنین چیزی را نمی‌کرد. این در حالی است که پیش از این «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان می‌گفت اسد باید از طریق جنگ یا صلح کنار گذاشته شود. آنها از مخالفان نظام سوریه در ریاض حمایت کرده بودند و برای مخالفان نظام سوریه مقر و دفتری را در نظر گرفته بودند.

سوریه اکنون در شرایط تحریمی سختی به سر می‌برد. ترکیه آب را بر روی سوریه بسته است. در این کشور کرونا به طور غیرعادی شیوع پیدا کرده است. بدهکاری آن افزایش یافته است. بیکاری در این کشور به اوج خود رسیده است. نیمی از کشور به دلیل جنگ ویران شده است. اکنون عربستان به سوی سوریه می‌آید و خواستار بخشش گناه و تقصیرهای خود است. این کشور می‌خواهد مرزهای خود را بر روی سوریه برای ورود کالاهای این کشور باز کند.

عطوان افزود: عربستان این موضوع را درک کرده که به خاطر جنگ‌ها منزوی شده است. این کشور به دلیل جنگ یمن و عملکرد خود در مورد جهان عرب و مردم فلسطین و خیانت به آنها با شکست روبرو شده است. همه سیاست‌های عربستان به طور کلی با شکست روبرو شده است و اکنون در حال بازنگری در سیاست خود است.

سوریه به اتحادیه عرب باز می‌گردد؛ قرار است در الجزایر نشستی در این زمینه برگزار شود و الجزایر موافق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب است. امور به طور غیر عادی تغییر کرده و «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا در حال مذاکراه با ایران است و آمادگی خود را برای برداشتن یک هزار و 650 مورد از تحریم‌های ضد ایرانی را اعلام کرده است. عربستان آمادگی خود را برای برداشتن همه محدودیت‌ها برای بازگشایی فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده در برابر متوقف شدن حمله‌های انصارالله به مارب به انصارالله اعلام کرده است. این مسائل نشان می‌دهد امور به سرعت تغییر پیدا کرده است.

آن زمانی که همه امور به سود آمریکا و «جارد کوشنر» داماد و مشاور ترامپ بود به پایان رسیده است. اسراییل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات بر این باور بودند که کاخ سفید می‌تواند از آنها همیشه حمایت کند اما آنها اکنون در شرایط بسیار ناگواری به سر می‌برند و ترسیده اند. بایدن برنامه موشکی ایران را در میز مذاکرات هسته‌ای مطرح نکرده است. طرح آمریکا در منطقه شکست خورده و اسرائیل نتوانسته است دولت خود را تشکیل دهد و در وحشت به سر می‌برد.

حکام عربی روابط خود با اسرائیل را در زمان نامناسبی با این رژیم عادی ساختند زیرا به حرف‌های کوشنر که هیچ ارزشی نداشت گوش کردند.

«برهم صالح» رئیس جمهوری عراق گفته است که تنها یک نشست میان ایرانی‌ها و سعودی‌ها برگزار نشده است، بلکه نشست‌های بیشتری برگزار شده است. بایدن به آنها گفته است بیایید روابط خود را با ایران از سربگیریم و همه تحریم‌ها را از ایران برداریم.

پایان/

۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 9730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =