بن بست جدی در مذاکرات وین

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارش خود اعتراف کرد دولت آمریکا اگرچه توافق هسته ای ۲۰۱۵ را هم خطرناک می بیند اما بازگشت به برجام را در چارچوب این راهبرد انجام می دهد که با ایجاد اعتمادجهانی به ایالات متحده با جلب حمایت های بین المللی علیه ایران زمینه را برای امضای توافقی طولانی تر و محکمتر آماده کند.

به گزارش تحریریه، مذاکرات در وین به مراحل حساسی رسیده است و دو طرف اگرچه حرف های امیدوارکننده ای بیان می کنند اما خواسته هر طرف متفاوت و در برخی موارد در تضاد به هدف طرف مقابل قرار دارد.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی نوشت ایران و ایالات متحده تمایل دارند تا توافق هسته ای را احیا کنند اما هر دو کشور در زمینه تعبیر این مفهوم اختلاف نظر عمیق دارند.

پنج هفته از مبارزه سخت سایه وار در وین می گذرد و اکنون مشخص شده است که توافق قدیمی دیگر به عنوان نحوه عمل تهران و واشنگتن پاسخگو نیست مگر آنکه به عنوان آماده کننده گام اول باشد.

مقام های ارشد ایران و آمریکا اعلام کرده اند که هدف مشترک آنها بازگشت به توافقی است که دونالد ترامپ آن را ناکار کرد. در این توافق در قبال ایجاد محدودیت در تولید سوخت هسته ای تحریم های اقتصادی علیه ایران برداشته می شد.

حال ۵ هفته مذاکره غیرمستقیم در اتاق های هتل وین از طریق واسطه های اروپایی به ایران و آمریکا نشان داد که آن توافق قدیمی در بلندمدت برای هیچ یک از طرف ها سودمند نیست. ایرانی ها انتظار دارند پیشرفت های هسته ای را که پس از کنار گذاشته شدن توافق از سوی ترامپ کسب کردند، در اختیار داشته باشند تا بتوانند امتیازات بیشتر مالی را فراتر از توافق برجام به دست بیاورند. دولت بایدن هم می گوید بازگشت به توافق قدیمی تنها یک گام اولیه است و بلافاصله توافقی را در زمینه محدود کردن توان موشکی و سیاست منطقه ای ایران دنبال خواهد کرد. ایرانی ها اما می گویند هیچ مسیری به این سمت وجود ندارد.

از روز جمعه گذشته دور جدید از گفت وگوها در وین آغاز شد و دولت بایدن در یک موقعیت مهم برای تصمیم گیری قرار گرفته است. زیرا با ادامه مذاکرات «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا درخواست برای توافقی طولانی تر و کاملتر را در زمینه های موشکی و تروریسم را، همچون همیشه دور از دسترس می بیند.

این امر یک آسیب پذیری مهم سیاسی برای بایدن است که نمی تواند مذاکرات ماراتن وار شش سال قبل را تکرار کند اگرچه همچنان وعده می دهد که ممکن است اتفاقات بزرگتر و بهتری رخ بدهد.

آمریکایی ها ترمیم معامله قدیمی را نخستین گام برای دستیابی به چیزهای بزرگتر می دانند و با دیدن اشتیاق ایران برای کاهش برخی محدودیت های اقتصادی فراتر -بیشتر در زمینه تعامل بانکی با غرب- از برجام انگیزه پیدا می کنند؛ حتی یک مقام ارشد اعلام کرد شرایط برای دستیابی به توافق آماده است. اما ایرانی ها حتی از بحث در مورد توافق بزرگتر خودداری می کنند و به گفته مقامات آمریکایی، هنوز مشخص نیست که تهران واقعا می خواهد توافق قدیمی برجام را حفظ کند که از سوی تندروهای داخلی نفی می شود.

نیویورک تایمز افزود: شش هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ایران، دولت تقریبا اعتدال گرای ایرانی همچون اردکی لنگ در حال چرخش در گوشه و کنار است. روحانی به ایرانیان گفته است که تقریبا همه تحریم های اصلی برداشته می شود؛ وی در ظاهر با اشاره به طرح آمریکایی ها مبنی بر بازگشت شدید محدودیت های هسته ای عنوان داشت تنها مذاکرات بر سر جزئیات باقی مانده است. بلینکن اما پاسخ داد که ایران به صورت دقیق توضیح نداده است که چه محدودیت های هسته ای باید حفظ شود.

اگرچه دولت بایدن توضیح نداده است که چگونه دولت جدید تندرو در ایران را به گفت وگوهای بیشتر متقاعد خواهد کرد اما مقام های آمریکایی و مشاوران بایدن می گویند تصمیم بر این راهبرد استوار است که بازگرداندن توافق قدیمی موجب ایجاد وحدت بین المللی بیشتری می شود به ویژه از سوی اروپایی ها که از خروج ترامپ از توافق انتقاد می کردند.

به نوشته این روزنامه، با این حال آمریکایی ها اعتقاد دارند حتی در چارچوب توافق قدیمی هم باید برنامه هسته ای ایران را جدی گرفت.  

پایان/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 9775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۰
      4 2
      همه کشورها به ملت ایران خیانت کردن حتی داخل ایران . این مذاکرات جز اتلاف وقت نیست وهیچ فایده ای ندارد .باید بدون اما واگر تمام تحریمها به کامل بر داشته شود وغیر قابل بازگشت وصداقت همه کشورها باید روشن ومسجل شود آن موقع ایران می تواند اعتماد کند