وحشت عربستان از قدرت ایران

اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» اعتقاد دارد ترس از قدرت روبه افزایش ایران که نمود کوچک آن حمله در دوسال قبل انصارالله به تاسیسات نفتی آرامکو نمایان شد، دربار سعودی را به فکر انداخت تا قبل از خروج نظامی آمریکا از خاورمیانه روابط خود با تهران را اصلاح و عادی کند.

به گزارش تحریریه، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی در زمینه دلایل تغییر موضع ایالات متحده و برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی آورده است: مهمترین دلیل در مورد آمریکا خروج یا مداخله کمتر واشنگتن در امور خاورمیانه و افزایش تمرکز بر شرق آسیا به ویژه چین است.

کاسته شدن از اهمیت خاورمیانه برای واشنگتن همزمان با برخی اقدامات دیپلماتیک از سوی عربستان، ترکیه، مصر، امارات، اردن و عراق و ایران رخ داده است و بسیاری از دشمنان پیشین در منطقه به سمت تنش زدایی حرکت کرده اند. طبق این گزارش مهمترین تحول میان ریاض و تهران رخ داد که با میانجیگری دولت عراق از ماه ژانویه مذاکرات مخفیانه ای را انجام داده اند.

براساس این تحلیل تغییر ادبیات آشکاری در دربار سعودی به وقوع پیوسته است و مهمترین دلیل آن هم ترس از قدرت رو به افزایش ایران است که در صورت خروج آمریکا از منطقه بیشتر از قبل محسوس خواهد بود. نمود این قدرت در حمله پیچیده و بزرگ سپتامبر ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان بود که ۲ میلیارد دلار هزینه را برای ریاض در بر داشت.

اندیشکده آمریکایی فوق تصریح کرد: این رویداد نه تنها آسیب پذیری دربار سعودی و قدرت روبه افزایش ایران را نمایان کرد بلکه موجب شد تا تردیدهای جدی در مورد ضمانت های امنیتی که دولت ایالات متحده به این کشور داده بود، ایجاد شود.

حتی پس از آن تحول بزرگ که یمنی ها رقم زدند، دونالد ترامپ که دوست نزدیک ریاض به شمار می آمد از تلافی و دلجویی از عربستان خودداری کرد.

به نوشته شورای آتلانتیک، همین مسائل دربار سعودی را به فکر انداخت؛ مقامات عربستانی چنین محاسبه کردند که مجبور هستند همزمان با خروج ایالات متحده از خاورمیانه، رابطه خوبی را با قدرت برتر منطقه یعنی ایران داشته باشند زیرا دیگر خلیج فارس و عربستان سعودی اولویت سیاست خارجی کاخ سفید به شمار نمی آیند.

پایان/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۲
کد خبر: 9821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =